Pozadí astronaut Brázda
Pozadí astronaut Brázda
Často hledáte, jak…

Společnost

Tri eurá, prosím. Slováci se chystají na webovou revoluci, Češi váhají

Slováci na cestě do budoucnosti internetového zpravodajství

Není to vidět, ale na Slovensku se schyluje k revoluci. Už za pár týdnů se má v síti tamního internetu spustit projekt, který nefunguje nikde jinde na světě. Počítalo i s Českem, ale tady to ještě chvíli potrvá.

Až spustí Piano

Říká se, že ty nejlepší věci jsou zadarmo, ale také že „co nic nestojí, nestojí za nic“. U zpravodajství na internetu by se jeho konzumenti rádi řídili prvním heslem, ale jeho výrobci raději tím druhým – a na Slovensku jsou největší vydavatelé už jen krok od cíle. S pomocí systému nazývaného svými tvůrci Piano totiž hromadně zpoplatní část svých webů.

Piano, které v těchto dnech prochází technickým testem, je dítětem slovenských a českých internetových novinářů a expertů, kteří společně založili firmu NextBig, a společnosti provozující reklamní síť eTarget. Poplatky za přístup k obsahu vybírá dnes již řada světových periodik a v době klesajících prodejů papírových verzí o nich vážně uvažují snad všichni vydavatelé novin. Piano je ovšem unikátní v tom, že chce texty čtenářům prodávat levně (měsíčně necelá tři eura, za což v Bratislavě pořídíte zhruba dvě piva) a od všech hlavních slovenských vydavatelů naráz. Jeden z otců projektu Tomáš Bella, bývalý novinář deníku SME a později i šéfredaktor zpravodajského serveru sme.sk, model přirovnává k „dárkovému koši“ – čtenář za jednu částku dostane balík, v němž bude mít od každého vydavatele něco jiného.

Smlouvy sice ještě nebyly uzavřeny, ale od jednacího stolu během necelého roku, co už vyjednávání trvá, zatím neodešel ani jeden z devíti největších slovenských vydavatelů a provozovatelů serverů. Už jen to je posun, vydavatelé totiž – až na pár vlastních, více či méně vydařených pokusů – možnost vybírat peníze za obsah svých webů dosud odmítali. „S těmi největšími vydavateli stále jednáme a v nějaké podobě se podle mě zapojí velká část z nich,“ říká Tomáš Bella. „Je otázka, zda se zapojí pouze symbolicky, nebo do toho půjdou naplno.“

„Sméčko“ jde do toho

Právě proto, že dohoda ještě není černá na bílém, nechce Tomáš Bella do světa vytrubovat kompletní seznam zúčastněných. Několik z nich už se nicméně k projektu Piano veřejně přihlásilo – bude to třeba nejnavštěvovanější slovenský zpravodajský web provozovaný deníkem SME (sme.sk), nebo vydavatelství TREND Holding vydávající mimo jiné i ekonomický týdeník Trend. „Za kvalitní informace na webu se má platit, protože se na jejich získávání a zpracování vynakládají značné prostředky,“ říká Oliver Brunovský, jednatel vydavatelství TREND Holding. „Považujeme za potřebné tento projekt podpořit.“

A u některých už se také rýsuje, kterou část ze svého obsahu zpoplatní – například u SME by to měly být komentáře, videosekce a diskuse, server bude také za poplatek nabízet svůj web oproštěný od reklamy. V prvních dvou případech jde SME přesně tou cestou, která podle expertů funguje – lidé jsou podle průzkumů ochotni platit za obsah, který jinde nenajdou a který přesahuje hranice běžného zpravodajství.

Vcelku překvapivé je vybírání peněz za účast v diskusích – proč by měl někdo platit za to, že bude debatovat? Jenže podle představ účastníků projektu by měli vydavatelé nejen vybrat peníze od diskutérů, ale rovněž debaty „zcivilizovat“ (odpadnou diskutéři vystupují i pod deseti různými přezdívkami) a jako bonus i ušetřit na nákladech, které pro ně debaty představují. Zejména jejich kontrola (hlavně mazání nevhodných příspěvků) je totiž stojí nemalé prostředky, a pokud by poplatek část debatérů odradil, slibují si, že ušetří.

České Piano – zatím u ledu

Kolečko jednání s hlavními hráči na trhu mají za sebou vizionáři z NextBig i v Česku. Jenže zatímco na Slovensku projekt finišuje, tady je cíl o něco vzdálenější, byť jednání stále pokračují. Také zde se sice vydavatelé postupně odhodlávají k vybírání peněz (část obsahu nakonec jako jeden z prvních zpoplatnil i týdeník, který právě držíte v ruce).

Jinak je však česká situace odlišná od té slovenské – sice je to také relativně malý trh s omezeným počtem titulů, ale zatímco slovenské weby mezi sebou nemají krále, který by s náskokem vedl před konkurencí, v Česku je v takové pozici Seznam.cz. Portál Seznamu je totiž nejnavštěvovanějším českým webem vůbec, který navíc spolu s deníkem Právo provozuje nejpopulárnější zpravodajský server Novinky: podle nejnovějších údajů společnosti Mediaresearch za listopad loňského roku Seznam přilákal přes pět milionů návštěvníků, Novinky pak tři a čtvrt milionu (což je dvakrát více než druhý iDnes.cz).

Seznam v minulosti opakovaně odmítl svoje weby zpoplatnit a ostatní vydavatelství se dlouhodobě obávala, že poplatky na jejich webech by ještě posílily dominanci Seznamu. Byť to tedy bude asi komplikovanější, podle kuloárových informací je nicméně část nejvýznamnějších vydavatelství dohodě nakloněna. 

Pokud jste v článku našli chybu, napište nám prosím na [email protected].