Pozadí astronaut Brázda
Pozadí astronaut Brázda
Často hledáte, jak…

Dělníci kultury, Kultura

Koudelka: Digitál je moje záchrana

Fotograf-světoběžník se zastavil v Praze, aby otevřel výstavu portrétující současný Izrael

Josef Koudelka: Al 'Eizariya (Bethany) Východní Jeruzalém • Autor: Josef Koudelka / Magnum Photos
Josef Koudelka: Al 'Eizariya (Bethany) Východní Jeruzalém • Autor: Josef Koudelka / Magnum Photos

Nebývá zvykem zahájit den v devět ráno šedesátiprocentní slivovicí. Fotograf Josef Koudelka (76) měl ale k přípitku hned dva důvody. Ten smutný vycházel z faktu, že mu před třemi dny zemřel René Burri, kolega a kamarád z agentury Magnum, mimo jiné autor ikonického portrétu Che Guevary se zapáleným doutníkem. Veselý spočíval v tom, že ve čtvrtek večer v holešovickém centru DOX začíná výstava This Place, na níž dvanáctka elitních fotografů z celého světa představí svůj pohled na Izrael; včetně Koudelky. 

„Tak na Reného,“ pronese ve svém pražském bytě světoběžník, vypije ohnivou vodu na ex a začne vyprávět o své účasti na projektu. Před šesti lety ho vymyslel fotograf Frédéric Brenner. Koudelka nad nabídkou být jedním z autorů fotografické mozaiky dlouho váhal. Vždycky se obával, aby se nestal součástí propagandy či skryté reklamy, proto si i v případě izraelského projektu vyžádal seznam nadací, které budou akci sponzorovat. Výsledek mu přišel dostatečně průhledný na to, aby v následujících letech vyjel sedmkrát do země zaslíbené a vždy tu strávil zhruba tři týdny neúnavným focením.

Právo na existenci

Pak na stole otevře výsledek své práce, publikaci Wall shrnující desítky jeho panoramatických fotografií, a tichým, leč důrazným hlasem prohlašuje: „Je to smutná země. Izraelci se z pozice těch, kteří byli utlačovaní, se sami stali utlačovateli.“ Koudelka si totiž za téma vybral zeď, které se oficiálně se říká Izraelská bezpečnostní bariéra a jíž Izraelci v posledních letech oddělují své území od Západního břehu Jordánu.

Problém je v tom, že ve snaze zabránit průniku palestinských teroristů Izrael síť plotů a betonových bariér vystavěl i na palestinské půdě a na mnoha místech tím překreslil vlastní hranice. „Chvála Bohu, že Izrael existuje. Ale stejné právo na existenci má i Palestina,“ říká Koudelka s tím, že je mu smutno z toho, že Česko ještě její samostatnost neuznalo. 

Josef Koudelka: Zeď • Autor: Josef Koudelka / Magnum Photos
Josef Koudelka: Zeď • Autor: Josef Koudelka / Magnum Photos

Na jeho snímcích v knize i v centru v DOX vidíme krajinu bez lidí - jak je tomu u fotografa dříve proslulého portréty typické již od roku 1986, kdy začal na panoramatickou kameru zachycovat stopy po lidské činnosti. V Izraeli nasnímal krajinu protkanou ostnatým drátem, sady rozdělené betonovou zdí, zbrusu nová sídliště rozrůstající se po kopcích a střežená obrněnými stanovišti, bezpečnostní koridory, jimiž se dá procházet z jedné strany na druhou, i absurdně vyhlížející stavby plazící se územím nikoho.

„Hrozně se mě to dotklo a nedokážu se toho zbavit. Každého z nás pobyt tam nějak poznamenal,“ vysvětluje Koudelka a v notýsku čte citáty ze světového tisku komentující donekonečna se vlekoucí dění kolem izraelsko-palestinského, respektive palestinsko-izraelského konfliktu.

Zdůrazňuje přitom, že jeho pohled nemá být ani kritikou, ani obhajobou. Rád by přispěl právě k tomu, aby se lidé na celou záležitost přestali dívat optikou podmíněnou tím, zda straní Izraelcům, či naopak Palestincům. „Na planetě se staví tisíce kilometrů zdí. Ale tohle je jediná, která není budovaná na území státu, který ji buduje,“ shrnuje svou hlavní námitku Koudelka. 

Josef Koudelka: Zeď • Autor: Josef Koudelka / Magnum Photos
Josef Koudelka: Zeď • Autor: Josef Koudelka / Magnum Photos

A dodává, že tak jako měl jeho nejzásadnější počin dokumentující sovětskou invazi do Československa obecnější platnost než report o několika dnech v roce 1968, tak by i jeho nové dílo mělo hovořit o lidské touze po svobodě a zároveň o tom, jak si ji nejsme schopni vzájemně dopřát.

Necitlivost a neznalost 

Josef Koudelka je připraven na to, že kvůli svému pohledu bude při světové premiéře putovního projektu This Place kritizován z obou stran: „Palestinci budou nespokojení, že neukazuju, jak trpí. A Izraelci zase, že nezdůrazňuju, kolik životů jejich zeď zachránila.“ Přiznává přitom, že sám by v Izraeli žít nemohl: „Nejde mi o politiku, ale o morálku. Podle toho, co jsem zjistil, nemají Palestinci žádnou šanci. A beznaděj lidi provokuje k nesmyslným činům.“

Když pak Koudelka spěchá tramvají na tiskovou konferenci do Holešovic, vypráví, že přes všechna negativa, která během své práce ve světě viděl, zůstává optimistou.

Musí, jinak by se prý z toho všeho zbláznil. Momentálně pracuje na dalším projektu ilustrujícím do značné míry lidskou stupiditu. Soubor pojmenovaný Ruiny zachycuje archeologická naleziště kolem Středozemního moře. Řada států se přitom snaží vykopané památky pomocí betonu rekonstruovat do původní podoby, čímž přicházejí o svou křehkou krásu.

Josef Koudelka: Zeď • Autor: Josef Koudelka / Magnum Photos
Josef Koudelka: Zeď • Autor: Josef Koudelka / Magnum Photos

„Všechno to způsobuje necitlivost a neznalost,“ míní Koudelka. Fotit měl v létě i v Libyi. Tři dny před jeho příletem ale raketový útok islamistických milicí zničil letiště v Tripolisu, takže musel návštěvu zrušit. Premiéru by si měl soubor odbýt za dva roky na výstavě v pařížském Pantheonu.

Než Josef Koudelka zasedne v DOXu mezi kolegy, mezi nimiž nechybí hvězdy jako Jeff Wall, Thomas Struth či Fazal Sheikh, povypráví ještě o aktuální situaci v agentuře Magnum, jíž je jako jediný Čech členem. „Mysleli jsme, že budeme žít z toho, co jsme za život udělali. Ale každý rok se prodeje z archivu snižují zhruba o třicet procent,“ přiznává s tím, že problémy prestižního spolku začaly s přechodem na digitální technologie, jemuž se agentura založená na precizních zvětšeninách kinofilmů musela přizpůsobit.

I Koudelka sám už má digitální fotoaparát. Leica mu vyrobila speciální přístroj, kterým může pořizovat panoramatické záběry v takové kvalitě, na jakou je zvyklý. A při vzpomínce na zemřelého přítele Burriho tak ještě pronese: „Digitál má výhodu v tom, že s sebou nemusím vláčet třicetikilový aparát a starat se o filmy. Dokud to jde, chci toho ještě hodně stihnout - a digitál je v tomhle ohledu moje záchrana.“

Josef Koudelka: Zeď • Autor: Josef Koudelka / Magnum Photos
Josef Koudelka: Zeď • Autor: Josef Koudelka / Magnum Photos

Pokud jste v článku našli chybu, napište nám prosím na [email protected].