Pozadí astronaut Brázda
Pozadí astronaut Brázda
Často hledáte, jak…

Agenda

V billboardové bitvě s Hudečkem nejde jen o dobro Pražanů

Firmě BigBoard záleží na tom, kdo bude sedět na magistrátu

Nepřítel billboardů • Autor: Milan Jaroš
Nepřítel billboardů • Autor: Milan Jaroš

Tvář pražského primátora a lídra kandidátky TOP 09 Tomáše Hudečka se bude v Praze lepit zpátky na billboardy. Soud totiž formou předběžného opatření přikázal majiteli těchto reklamních stojanů, firmě BigBoard, aby na ně plakáty s Hudečkem vrátila. Pro jeho domovskou TOP 09 je to vyhraná bitva, ale válka zdaleka neskončila. BigBoardu i Hudečkovi v ní jde o hodně: firmě údajně hrozí, že přijde o miliardu zisku, primátorovi zase jde o další politickou kariéru. 

Spor se rozhořel poté, co BigBoard zrušil Hudečkovu kampaň před říjnovými komunálními volbami na protest proti novým pražským stavebním předpisům, které mají začít platit od 1. října. Jednou ze změn v této normě je totiž omezení plochy billboardu v Praze jen na 6 metrů čtverečních. Pro BigBoard, jenž ovládá zhruba 55 procent trhu venkovní velkoformátové reklamy v kategorii převyšující tuto hranici, to znamená vážné omezení byznysu.

Proto firma primátora „za trest“ sundala ze svých billboardů, které se mají postupně rušit. Hudeček ale firmu zažaloval a výsledkem je zatím zmíněné rozhodnutí soudu (BigBoard se proti němu hodlá odvolat s tím, že podle smlouvy má nárok na stažení kampaně, která ohrožuje jeho hospodářskou činnost).

Podezřelý monopol

Pokud by vše zůstalo u diskuze, zda je šest metrů čtverečních dostatečná plocha na billboard, jak má být dlouhé přechodné období pro změnu byznysu, či zda se dá reklama v Praze nějak lépe regulovat, bylo by vše v pořádku. Jenže v nynější válce je všechno jinak. BigBoard zaštítěný nově založeným Svazem provozovatelů venkovní reklamy - kterému však zcela dominuje - nejenže „vysklil“ Hudečka na billboardech, ale hlavně vytáhl do boje s kampaní, že primátor jde na ruku developerům a konkurenční reklamní firmě JCDecaux. 

Ve prospěch developerů je podle svazu to, že upravené stavební předpisy mají usnadnit zastavění proluk ve městě či ruší povinnost mít u každého nového bytu či kanceláře podzemní či nadzemní parkování. Nebo třeba že některé byty mohou být tmavší, s výškou světlosti jen 2,4 metru - přičemž podle svazu existují studie, že již byty vysoké 2,45 metrů způsobují deprese. Pokud jde o firmu JCDecaux, ta má s magistrátem dlouhodobou smlouvu, v níž se zavazuje k investicím a správě městského mobiliáře - za což má exkluzivitu na prodej reklamních ploch v centru města do rozměru 9 m2. Dle BigBoardu tak nové předpisy omezující reklamu jen na 6 m2 podezřele zvyšují této firmě monopol.

Ondřej Kolář a Tomáš Hudeček (vpravo) • Autor: ČTK
Ondřej Kolář a Tomáš Hudeček (vpravo) • Autor: ČTK

Je jasné, že každá nová norma má oprávněné kritiky. Z antikampaně billboardářů ale dost trčí účelovost: zničit či aspoň odložit předpisy jako takové a oslabit Hudečka, potažmo TOP 09. Víc než diskuzi o billboardech totiž svaz reklamkářů rozpoutal debatu o tom, že nové předpisy negativně ovlivní život a rozvoj města. Proč jim zrovna tohle najednou leží na srdci?

Smutek za nevkusnými billboardy, kterými se to v Praze jen hemží, by asi na nikoho nepadl; a už vůbec nikoho by nezvedl ze židle. Zato primátor zlobbovaný developery a jednou reklamní firmou je větší sousto. Také si ho hned začaly vychutnávat ODS a ČSSD - strany, které až do zahájení antikampaně úpravu stavebních předpisů samy veřejně nijak nekritizovaly.

Právě ticho trvající od schválení předpisů v červnu až do září je na celé věci nejvíc podezřelé. ČSSD, ODS, ale i Hudečkovi odpůrci ve vlastní straně - a také některé městské části - teprve těsně před volbami „zjistili“, že stavební předpisy obsahují problémy, na které shodou okolností poukazuje právě BigBoard. Nelíbí se jim údajné zastavování parčíků, změkčení parkovacích míst či ony tmavé byty; a také rychlost, s jakou Hudeček nové předpisy protlačil přes Radu hlavního města.

"Nelíbí se to řadě městských částí, které neměly čas se k předpisům vyjádřit,“ říká například zastupitel za ČSSD Karel Březina. Potíž je v tom, že předpisy se připravovaly městským Institutem plánování a rozvoje od roku 2013, ale městské části o jejich přípravu nejevily velký zájem. Až těsně před volbami - a hlavně po rozjetí kampaně billboardářů.

Bémův šálek čaje

Je jasné, že BigBoard má s novými předpisy největší problém a zčásti je jistě oprávněný. Proč se ale nikdo neozval dřív? Možná proto, že stavební předpisy ve skutečnosti nejsou zase takové drama. Neumožňují zastavět každý parčík, ale pouze plochy určené k zástavbě územním plánem. Mimochodem, v této souvislosti je zajímavé, že odpůrcům zastavování proluk dříve nevadil třeba projekt obřího komerčního centra vlivného podnikatele Sebastiana Pawlowského (a později Radovana Vítka) přímo v centru poblíž Národní třídy.

Pomsta? • Autor: Respekt
Pomsta? • Autor: Respekt

Samo omezení billboardů je v předpisech opravdu možná až moc přísné, ale není tak dramatické, jak to BigBoard předkládá. Vztahuje se jen na billboardy na samostatně stojících konstrukcích a v zastavitelných zónách. Skončit navíc nebudou muset hned, ale poté, co jim vyprší stavební povolení vydávané na pět let.

Na ostatní nosiče - což jsou stěny domů či například vše v okolí Jižní spojky - se omezení rozměrů nevztahuje. Hudečkovi spolupracovníci navíc tvrdí, že po BigBoardu žádali mapu, kolik ploch mají v zastavitelném a kolik v nezastavitelném území, aby s nimi o situaci jednali, ale firma ji nedodala.

Při hledání toho, proč je antikampaň BigBoardu tak tvrdá, by zkrátka neměl zapadnout fakt, že hudečkovský magistrát není jeho šálek čaje. Firma má stojany na billboardy v drtivé míře na pozemcích pronajatých od magistrátu, kdy většina smluv vznikla za éry primátora Pavla Béma (ODS). Za jeho éry také BigBoard, který měl v minulých letech blízké vztahy s pražskými „lobbisty“ Romanem Janouškem (kamarádem Béma) a Tomášem Hrdličkou z ODS, nejvíce expandoval.

Už fakt, že pronájmy jsou jen dočasné a musí se prodlužovat, znamená, že obsazení magistrátu je důležitou věcí. V bitvě o reklamní plochy tedy rozhodně nejde jen o stavební předpisy a „lepší“ život Pražanů.

Pokud jste v článku našli chybu, napište nám prosím na [email protected].