Pozadí astronaut Brázda
Pozadí astronaut Brázda
Často hledáte, jak…

Agenda

Česká média přebírají zprávy z výrobny kachen

Vymyšlené senzačnosti z agentury Central European News se nevyhnuly ani velkým titulům

Ve skutečnosti mu neuřízla penis ani jednou. • Autor: Reflex.cz
Ve skutečnosti mu neuřízla penis ani jednou. • Autor: Reflex.cz

Teenager chodí na procházky s hlávkovým zelím na vodítku. Žena jako odplatu za nevěru usekla svému muži penis. Jiná a polonahá žena se opalovala v okně, způsobila tím dopravní zácpu. Podobné zprávy čteme na českých i světových zpravodajských webech denně, většinou v rubrikách Koktejl, Zajímavosti nebo Revue. Jak se ale ukazuje, řada z nich - mezi jinými všechny jmenované - jsou ve skutečnosti částečně nebo úplně vymyšlené novinářské kachny.

Kachnám a jejich snadnému šíření na internetu jsme se věnovali minulý měsíc v tištěném Respektu v článku Jak zastřelit novinářskou kachnu. Web BuzzFeed, jinak známý spíše animovanými obrázky koťátek a narážkami na seriály z 90. let, však posunul téma na novou úroveň.

Před několika dny publikoval velký článek o tiskové agentuře Central European News, která se specializuje na prodej textů světovým médiím. Jejich zprávy jsou často senzační a bulvární: psovi se narodila zelená štěňata, píseň Justina Biebera zachránila Rusa před útokem medvěda, vysokoškolský student zemřel poté, co daroval čtyřikrát během deseti dní sperma. Ale jak BuzzFeed zjistil, především se žádná z nich nestala.

Central European News se zaměřuje především na bizarní události v zemích jako Polsko a Chorvatsko. Často v základu pravdivou událost překroutí a doplní vymyšlenými citacemi a informacemi. Podle BuzzFeedu jsou tak výsledné zprávy směsí pochybných bulvárních informací, polopravd a vyložených fabulací. Agentura je publikuje na vlastních „zpravodajských“ webech jako Croatian Times, odkud je zároveň přeprodává dál. 

VA stL TM iLlek • Autor: Respekt
VA stL TM iLlek • Autor: Respekt

Způsob šíření jejich zpráv je přitom podobný jako u kterékoliv kachny: stačí, aby od agentury převzalo článek menší médium, které se s jeho ověřováním neobtěžuje - jak popisuje BuzzFeed, inkriminované zprávy byly „na ověření prostě moc dobré“). Pokud má pak například úspěch na sociálních sítích, text následně rychle přeberou další a další média, která ovšem místo uvedení původního zdroje odkazují na sebe navzájem. 

Řada textů z „výrobny kachen“ se tak objevila i v českých médiích (a také ve slovenských, jak upozornil v Denníku N Filip Struhárik). Mystifikace ze zmíněných zdrojů přitom zdaleka nejsou jednorázovou záležitostí - média je přebírala opakovaně v průběhu několika let.

Za všechny: Ze zmíněných Croatian Times čerpaly Novinky (v textu o Chorvatce, která porodila před kostelem jen chvíli po svatbě), iDnes (v článku o Polácích, kteří vykázali z dětského hřiště Medvídka Pú; obzvlášť půvabné je, že na téhle značně překroucené původní zprávě polské Gazety založila následně Mirka Spáčilová svůj kritický komentář), Lidovky (o cukrárně v Záhřebu pečící rozvodové dorty), Deník a Aktuálně (o muži, který zapomněl své úspory v kurníku) i iHNed (o unikátním da Vinciho kanónu). Většina zpráv přitom vychází z verze, kterou přebrala česká zpravodajská agentura ČTK.

Zatímco zmíněné weby pracují s informacemi, které alespoň mají pravdivý základ, bulvární stránky přebírají i zprávy zcela vymyšlené. Článek o zmíněných zelených štěňatech se objevil na webu Novy,Aha! i Extra.cz. Zpráva o ženě, která svému muži uřízla penis - dvakrát! - zase na stránkách TN.cz,Blesku i Reflexu.

Celá záležitost je dalším dokladem, jak jednoduše se může v době sociálních sítí rozšířit novinářská kachna. Pro média jde o opakovanou připomínku toho, že nestačí slepě důvěřovat textům z jiných webů nebo zpravodajských agentur. Kachny se ale budou šířit vždy - a čtenářům nezbývá než přistupovat k zeleným štěňatům a useknutým penisům s obezřetností.

Pokud jste v článku našli chybu, napište nám prosím na [email protected].