Pozadí astronaut Brázda
Pozadí astronaut Brázda
Často hledáte, jak…

On-line zásilky

Ultralevné čínské tržiště Temu: globální hrozba, nebo budoucnost nakupování?

Jak aplikace, kde jde pořídit oblečení a cetky za pár korun, uhranula svět i Česko

Zásadní otázka, která napadne každého spotřebitele, samozřejmě zní, jak Temu dokáže prodávat své zboží tak levně a nakolik je to udržitelné.
Zásadní otázka, která napadne každého spotřebitele, samozřejmě zní, jak Temu dokáže prodávat své zboží tak levně a nakolik je to udržitelné.

Bezdrátová sluchátka za 65 korun, čelová baterka za 50 korun, běžecké boty za 108 korun. Tohle všechno, a ještě mnohem více můžu mít za pár dní, stačí párkrát kliknout na mobilu, vyplnit údaje a zaplatit. Doprava je zdarma. Ale je třeba jednat rychle: nabídka je časově omezená a na skladě zbývá už jen posledních pár kusů, které si spolu se mnou právě teď prohlížejí další zákazníci. 

Kdo častěji nakupuje na internetu, už možná tuší, kde se nacházíme. Na jednom z digitálních tržišť, která nabízejí běžné spotřební zboží za absurdně nízké ceny a jejichž obliba v posledních letech prudce stoupá. Tady je řeč o největším představiteli tohoto trendu – čínské nákupní platformě Temu, která vznikla před necelými dvěma lety a za krátkou dobu vzala svět on-line nakupování útokem, jaký podle odborníků nemá v historii obdoby.  

Obřímu zájmu se Temu těší ve světě i v Česku. Dobývá svět ultranízkými cenami a agresivním marketingem, což budí podezření a vyvolává kritiku, jak platforma dokáže zařídit, aby zboží bylo tak levné, ale také jak nakládá s daty uživatelů. Národní úřad pro kybernetickou a informační bezpečnost (NÚKIB) minulý měsíc oznámil, že Temu prověřuje, stejně jako předtím TikTok. Zároveň je jeho úspěch potvrzením toho, že se západní spotřebitelé postupně smířili s tím, že často kupují levné, mnohdy nepříliš kvalitní zboží z Číny nehledě na jeho dopady. A jak unikavý a obtížně kontrolovatelný je globalizovaný trh zvlášť v propojení s digitálním světem.  

Obří inzerce 

Temu je možné navštívit v internetovém prohlížeči, plnohodnotnou zkušenost ale nabízí až mobilní aplikace. Na displeji svítí směsice fotografií barevných produktů všech kategorií: od věcí denní potřeby přes oblečení až po bizarnosti typu formiček na volská oka ve tvaru srdce. Všechny jsou inzerované se slevou často i 90 procent a nabízené za ceny v řádu desítek či nižších stovek korun. U cenovek zároveň svítí upozornění, že takhle nízké budou už jen pár hodin nebo i minut.  

Na rozdíl od návštěvy zavedených e-shopů, kde člověk většinou cíleně shání určitý produkt a často i oblíbenou značku, Temu mnohem víc svádí k bezcílnému brouzdání záplavou anonymních výrobků, při kterém občas něco nečekaně padne do oka. Uživatelská zkušenost připomíná pobyt na sociálních sítích, kde člověk čeká, že narazí na něco zajímavého. V mém případě je to kostkovaná košile s kapucí (149 korun) a dva páry kožených pracovních rukavic (2 x 118 korun). Celková suma činí 385 korun a aplikace mě upozorňuje, že jsem si tak zajistil slevu ve výši 1089 korun oproti běžné ceně. 

Ale výběrem zboží to nekončí. Aplikace Temu se mě snaží ze všech sil přesvědčit, abych nakupoval dál: nabízí mi kolo štěstí, v němž vždy padne nejvyšší sleva v řádech tisíců korun, ovšem jen tehdy, když předtím nakoupím další zboží za několik stovek. Uvnitř aplikace jsou i další minihry, v nichž lze vyhrát další slevové kupony a které udržují spotřebitele na tržišti. Čerstvě provedený nákup na Temu má ještě jeden účinek: kdykoli teď zadám do vyhledávače Google název nějakého zboží jako „kalhoty“ nebo „bunda“, na předních místech se zobrazí nabídky od Temu a konkurence je upozaděná. 

Balíček přijde načas za osm dní, a pokud mám zboží hodnotit jen na základě poměru cena výkon, začínám chápat, čím si Temu získalo takovou oblibu. Košile vypadá stejně jako na obrázku, materiál je slušný a docela mi padne. Ještě lepší dojem dělají rukavice vyrobené ze silné kůže a s bytelnou podšívkou. Je to právě kombinace extrémně nízké ceny, relativně přijatelné kvality a agresivního marketingu, kterými Temu v posledním roce dobývá svět. Deník Financial Times jeho expanzi označil za „možná nejrychlejší a nejambicióznější v dějinách maloobchodu“ a dosavadní výsledky jsou skutečně působivé.

Tento článek je v plném znění dostupný předplatitelům.

Odemkněte si všech 26 článků vydání zakoupením předplatného. Pokud jste již předplatitel/ka, přihlaste se.

Pořízením předplatného získáte přístup k těmto digitálním verzím už v neděli ve 12 hodin:

Respekt.cz
Android
iPhone/iPad
Audioverze

Pokud jste v článku našli chybu, napište nám prosím na [email protected].