Pozadí astronaut Brázda
Pozadí astronaut Brázda
Často hledáte, jak…

Vzdělávání

Čeští učitelé: za málo peněz hodně efektivity

Zdejší kantoři se v britském žebříčku zařadili hned za premianty světového školství

Pod indexem efektivity • Autor: Matěj Stránský
Pod indexem efektivity • Autor: Matěj Stránský

Nejsme moc zvyklí vídat české školství na vrcholcích mezinárodních srovnání. Před časem se ovšem objevil žebříček, jemuž sice dominují tradiční premianti světového školství, tedy Finové a Jihokorejci, ale Češi jim zdatně sekundují ze třetího místa.

Britská konzultantská firma GEMS Education Solutions ve spolupráci s několika evropskými akademiky letos vůbec poprvé představila „index efektivity“ ve školství. Porovnává v něm trojici základních ukazatelů: výsledky žáků v mezinárodních srovnáních, konkrétně testech PISA pořádaných Organizací pro hospodářskou spolupráci a rozvoj, velikost třídy a plat učitelů s patnáctiletou praxí.

Výsledky českých dětí v testech možná nejsou v mezinárodním srovnání úplně oslnivé, ale když do rovnice dosadíme velmi nízké platy kantorů, optika se změní a dostaneme vlastně dobrou zprávu o tuzemských učitelích. Jejich australští nebo britští kolegou dostanou zaplaceno více než dvojnásobek, přesto jejich svěřenci vykazují v testech horší výsledky než české děti. Švýcarští žáci sice dosahují o něco lepších výsledků než ti čeští, jenže tamní stát za to platí učitelům bezmála čtyřnásobně víc.

Podobně studie staví na hlavu klasickou poučku, že méně dětí ve třídě rovná se vždy lepší výsledky. Supervýkonní Finové či Jižní Korejci nemají zrovna malé třídy, naopak: z třiceti zemí, které analýza zkoumala, jsou obě země v první pětce těch, kde připadá nejvíc žáků na jednoho učitele.

Analýza tak sice nově nasvěcuje přesvědčení, že dobře zaplacení učitelé (případně menší třídy) znamenají automaticky lepší výsledky dětí. Ale právě u těch českých přidává další argument pro jejich lepší ohodnocení; prostě si ho zaslouží.

Pokud jste v článku našli chybu, napište nám prosím na [email protected].