Pozadí astronaut Brázda
Pozadí astronaut Brázda
Často hledáte, jak…

Z nového čísla

Na útěku ze školní lavice

Domácí vzdělávání se osvědčuje, stát ale pořád váhá s jeho legalizací

Kdo nás doma navštíví, stává se automaticky učitelem... • Autor: Matěj Stránský
Kdo nás doma navštíví, stává se automaticky učitelem... • Autor: Matěj Stránský

„My vlastně prázdniny neznáme,“ odpovídá s úsměvem Lucie Suchá Groverová na otázku, jak se její rodině změnil život 1. září. Ať je školní rok nebo prázdniny, každé ráno prý z jejich pohledu začíná stejně. Všech pět dětí se postupně seběhne do ložnice. Ty mladší si vlezou k ní a k jejímu muži do postele a ještě chvíli dospávají. Pak si vyprávějí, co se jim v noci zdálo, zážitky z předešlého dne a společně plánují dny následující. To se odehrává v době, kdy jiné maminky mažou svačinu, rychle skládají učebnice do tašek a chvátají s dětmi na nejbližší spoj, který je odveze do školy.

Lucie a Radek Suchých Groverovi učí svých pět dětí doma v malé podkrkonošské vesnici a ranním postelovým rituálem pro ně stereotypy končí. Žádný další popis „obvyklého dne“ neexistuje, každý den jejich dětí je jiný. Možná že po snídani vyběhnou na širokou louku před domem a budou tam chvíli pobíhat.

Cestou najdou nevylíhnutá ptačí vejce, budou si hrát na ptáčata a nakonec si z domova přinesou encyklopedii o přírodě či atlas dravců a budou si s rodiči číst, kreslit a malovat. Jindy si na téma svých ranních dobrodružství napíší slohovou práci, určí slovní druhy nebo si řeknou, jaké „i“ se kde píše. Anebo budou dokončovat djembe buben a pak se dostanou k vázání uzlů a vykládání některých fyzikálních zákonů. Případně půjdou do lesa za domem a budou se tam učit poznávat květiny a stromy.

Přihlásit své dítě k vyučování doma je na prvním stupni v Česku možné od roku 2005. Domácí vzdělávání na druhém stupni se začalo testovat na šesti školách v republice od roku 2007. Skončit se mělo před třemi lety, dokdy vláda slíbila rozhodnout o zavedení či nezavedení domácího vzdělávání jako rovnocenné alternativy k celé školní docházce. Postupně byl experiment třikrát prodloužen a loni se ministerstvo školství přece jen rozhodlo zapsat paragraf o domácím vzdělávání na druhém stupni do novely školského zákona. Nový ministr školství Marcel Chládek ale teď přichází s jiným názorem: věty umožňující legalizaci domácího vzdělávání pro druhý stupeň z návrhu novely vyjmul a testování počtvrté prodloužil.

Jsou děti díky individuální péči na život připraveny lépe než děti z běžných škol? O domácím vzdělávání čtěte v novém Respektu 36/2014, který vychází v pondělí 1. září (digitálně je nové číslo dostupné již v neděli po poledni pro čtečky Amazon Kindle nebo iPad/iPhone a v audioverzi).

Pokud jste v článku našli chybu, napište nám prosím na [email protected].