Pozadí astronaut Brázda
Pozadí astronaut Brázda
Často hledáte, jak…

Kultura

Adidasky primáře Sovy

A příště třeba Nike • Autor: Jan Tauber
A příště třeba Nike • Autor: Jan Tauber

Co přinese do českých televizí legalizace reklamního modelu známého jako product placement

Oblíbený moderátor Jan Kraus si dobírá vládního politika a dolévá mu vodu z lahve, z níž do kamery svítí logo populární minerální vody. Hrdinka nekonečného seriálu Ulice Jordánová píše své dceři esemesku a oči diváků několik sekund atakuje displej se jménem výrobce mobilů. Tyto scény jsou dnes nemyslitelné: pro televizní stanice znamenají vysoké pokuty od Rady pro rozhlasové a televizní vysílání. Už brzy se to ale změní. Vláda schválila novelu zákona, která posvěcuje tzv. product placement, tedy propagaci nejrůznějších komerčních produktů přímo ve vysílání. Reklama mimo přísně oddělené bloky může leckoho děsit. V době radikálně klesajících příjmů z běžné inzerce jsou však pravidla pro product placement spíše možností, jak rozšířit prostor pro finančně náročnou televizní tvorbu.

Lepší mantinely
Vládou schválená pravidla by měla do konce roku projít parlamentem a zatím nemáme k dispozici žádné náznaky obstrukcí. Zastánci změny mluví o pomoci televizím při výrobě vlastních programů. Pestřejší nabídka prý potěší diváky a zkrátka nezůstanou ani inzerenti. Skeptici naopak varují před zaplevelením mediálního prostoru další reklamou.

A příště třeba Nike • Autor: Jan Tauber
A příště třeba Nike • Autor: Jan Tauber

Spor rozetne až praxe, ale pravidla pro product placement jsou každopádně krokem, jemuž se nešlo…

Tento článek je v plném znění dostupný předplatitelům.

Odemkněte si všech 46 článků vydání zakoupením předplatného. Pokud jste již předplatitel/ka, přihlaste se.

Pořízením předplatného získáte přístup k těmto digitálním verzím už v neděli ve 12 hodin:

Respekt.cz
Android
iPhone/iPad
Audioverze

Pokud jste v článku našli chybu, napište nám prosím na [email protected].