Pozadí astronaut Brázda
Pozadí astronaut Brázda
Často hledáte, jak…

Agenda

Tři důvody, proč musel odejít ministr dopravy Prachař

Co stojí za koncem Antonína Prachaře?

Končící ministr dopravy Antonín Prachař • Autor: Milan Jaroš
Končící ministr dopravy Antonín Prachař • Autor: Milan Jaroš

Důvody, proč musel skončit ministr dopravy za ANO Antonín Prachař, jsou tři: firma Kapsch, politický neúspěch a resortní chaos.

Začneme tím prvním, výběrovým řízením na vybírání mýtného na českých dálnicích, jehož provozovatelem je firma Kapsch. Ministr měl za úkol vypsat výběrové řízení, protože firmě Kapsch končí v roce 2016 smlouva. A za vším hledejme Andreje Babiše. Není tajemství, že tento bojovník proti rozkrádání státního majetku má v paměti, že výběrové řízení na provozovatele mýta v první dekádě tohoto století bylo „podivné a podezřelé“. Vyhrála ho firma Kapsch, zřejmě zásluhou dobrého vztahu s českými politiky.

Tato firma by se pochopitelně hlásila i do nového výběrového řízení, ale jak už jsme řekli, Babiš by asi nebyl úplně nadšen jejím vítězstvím, protože by to mohl považovat za prohru svého tažení proti „všem, kdo kradou“. Jenže ministr dopravy Antonín Prachař dělal podle kuloárních informací hodně pro to, aby se výběrové řízení zdrželo, potom by neproběhlo včas a provozovatelem mýtného by zůstal právě Kapsch – ten za provoz inkasuje ročně dvě miliardy korun.

Ve vládních kuloárech se o tomto stavu mluví už aspoň dva měsíce. Stejně jako o tom, že se čekalo, až proběhnou komunální a senátní volby. Prát špinavé prádlo před nimi se nikomu nechtělo. Prachaře mohla zachránit jediná věc – pronikavý úspěch v senátních volbách. Do Senátu se ovšem nedostal a hnutí ANO ztratilo poslední motiv, proč svého ministra hájit.

A konečně třetí a nejdůležitější věc. Každý ministr dopravy by měl dnes v resortu problémy. Neustálé změny ministrů - za posledních patnáct let se jich vystřídalo deset - uvedly resort do velkého chaosu. Ředitelství silnic a dálnic, které ročně proinvestuje desítky miliard korun (dodejme, že často v podivných předražených zakázkách) opustila většina odborníků, nemá šéfa, jeho vedením je pověřena Soňa Křítková z Babišova Agrofertu. ŘSD má probémy s vypisováním zakázek a podnik je v podstatě v úplném rozvalu.

Těsně před svým koncem prosadil ministr dopravy Prachař odvolání šéfa Českých drah Daniela Kurucze. Dráhy jsou na tom špatně, ale poslední měsíce se ekonomická situace lepšila. Kuruczův nástupce Pavel Krtek je už čtvrtým šéfem státního molochu za poslední rok a půl. Politický souboj o vliv na drahách dostává firmu už roky do problémů – i když občas zažívá menší konjukturu. Ale kam mohou zavést podnik výměny šéfů, z nichž ani jeden nemá čas prosadit nějakou koncepci? Pokud jí tedy není tunelování podniku, to se dá stihnout dost rychle.

Prachař končí oprávněně. Zdálo se, že chaosu na rezortu spíše podléhal, než by ho řešil. Podle médií se má stát jeho nástupcem Dan Ťok, šéf společnosti Skanska, která se léta podílí v Česku na velkých stavbách včetně budování dálnic – patří do velké čtyřky stavebních společností, které dostávají od státu nejčastěji zakázky.

Ťok tedy situaci zná i z té druhé strany. Budeme doufat, že jako dobrý manažer rychle odstraní metody, které při zakázkách a fungování státních podniků jako ŘSD a České dráhy táhly tyhle velefirmy ekonomicky do pekel. Jednou z těch metod byl zjevný klientelismus a korupce.

Pokud jste v článku našli chybu, napište nám prosím na [email protected].