Pozadí astronaut Brázda
Pozadí astronaut Brázda
Často hledáte, jak…

Dělníci kultury, Kultura

Proč proti sobě stavět jen auta a kola

Polemika: Co způsobilo jednodenní uzavření Smetanova nábřeží

Velká jarní cyklojízda; ilustrační foto • Autor: HN, René Volfík
Velká jarní cyklojízda; ilustrační foto • Autor: HN, René Volfík

Autor těchto řádků tuší, že přichází trochu s křížkem po funuse, na druhou stranu nic není v médiích tak čerstvé, jako dnešní glosování včerejších glos. Zvlášť když by zrovna tahle neměla zapadnout.

V pondělních Lidových novinách komentátor Martin Weiss napsal pod titulkem Řízený kolaps toto: pražský magistrát svým rozhodnutím zavřít zkušebně na sobotu část Smetanova nábřeží pro auta způsobil dopravní kolaps na Malé Straně, čímž udělal radost cyklistickým fandům (obyčejní lidé v Praze na kole nejezdí, protože je na rozdíl od Berlína a Kodaně kopcovitá) a hlavně lidem, „kteří nic nemusí, nikam nepotřebují a jejich jedinou starostí je dostatek volnočasových aktivit“. Experimentem se navíc podle Weisse v hlavním městě vytváří „taková rezervace pro neziskovky, turisty a stánky s vegetariánským občerstvením“. Takže si to vezmeme po pořádku.

Dopravní kolaps na Malé Straně: Akce byla avizována s několikaměsíčním předstihem. Pokud měl někdo přesto v sobotu utkvělou touhu projet se do centra Prahy autem a uvízl kvůli tomu v zácpě, je to trochu jeho problém. Ostatně autor těchto řádků Smetanovým nábřežím kolem Karlova mostu projíždí na kole každé ráno a co se tak dívá, rozhodně nemá pocit, že neustálá kolona aut, kterou musí objíždět, tu vzniká kvůli tomu, že budoucí otcové vezoucí své ženy k akutnímu porodu to k nemocnici nemůžou vzít jinudy, nebo že se zrovna tolik lidí rozhodlo přestěhovat z okrajových čtvrtí svůj majetek do centra. Vzniká kvůli tomu, že se lidem nechce jezdit do práce jinak než autem. A to nejlépe tak, aby v každém autě seděl jen jeden člověk, takže pouhých patnáct lidí seřazených za sebou dokáže udělat slušnou zácpu.

Lidé, kteří nic nemusejí a nikam nepotřebují, obvykle nejezdí na kole. Ti buď sedí doma na zadku, anebo nasednou právě do auta a jedou na chalupu, nejlépe skrz centrum, protože to je nejkratší.

Cyklističtí fandové: Co se tak autor těchto řádků kolem sebe při jízdě dívá, nemůže si nevšimnout, že cyklisté se v Praze skládají z rovnoměrně rozloženého mixu dívek na masivních retrostrojích, mužů na skládačkách, dam na elektrokolech, mladíků na fixkách - a ano, i lidí na sportovních strojích v upnutých úborech, kteří celou věc berou primárně jako šanci si po ránu dát cestou do práce trochu do těla a večer si to zopakovat.

Kopcovitá Praha se nicméně dá díky neustále vylepšované síti cyklostezek celkem pohodlně a bezpečně zdolat i pro člověka, který nemá natrénováno, což je vidět na narůstajícím množství příležitostných cyklistů. Právě Smetanovo nábřeží je přitom jediným problémovým úsekem celé páteřní stezky kolem Vltavy, protože projíždět několikakilometrovou silnici přecpanou auty je záležitostí jen pro silné povahy - a pro řadu lidí je také hlavním důvodem na kole skrz centrum raději neprojíždět.

Volnočasové aktivity: Lidé, kteří nic nemusejí a nikam nepotřebují, obvykle nejezdí na kole. Ti buď sedí doma na zadku, anebo nasednou právě do auta a jedou na chalupu, nejlépe skrz centrum, protože to je nejkratší.

Rezervace pro neziskovky: Ví Martin Weiss o konkrétních ziskovkách, kulturistech a stáncích s párky, které pořadatelé odmítli na akci vpustit? Dá se prostoru, kterým jezdí 365 dní v roce auta a teď tam možná čtyři dny jezdit nebudou, říkat rezervace? Proč se stejně nerozčiloval, když byla mnohem větší část Prahy zavřená třeba kvůli pořádání maratonu? A nebo když je ještě větší její území dlouhodobě zavřené kvůli výstavbě tunelu Blanka?

Jestli ono to nebude trošku jinak. Podle autora těchto řádků je výmluvné, že komentátor ve svém textu proti sobě staví auta a kola, jako by mezi nimi neexistovala jiná alternativa. Když se tedy zavře na jeden víkendový den kus nábřeží a člověk se potřebuje dostat z takového Braníku do Karlína, má podle něj pouze dvě možnosti: buď stráví den v autě uvízlém na Malé Straně, nebo musí sednout na kolo a propotit během těch neskutečných deseti kilometrů triko.

A co veřejná doprava? Ta pro Martina Weisse neexistuje? Co zkusit sednout do tramvaje nebo vlézt do metra? Jedno takové ústí přímo vedle sídla jeho redakce, pozná se podle cedulí žluté barvy se šipkou ukazující dolů. Dá se ovšem těžko předpokládat, že by si ho během cesty do práce nikdy nevšiml. Jsou tedy jen dvě možnosti, proč svůj článek Martin Weiss napsal.

Buď se potřeboval v sobotu dostat na Smíchov do práce, a protože je líný, vzal to autem a uvízl v zácpě, což ho naštvalo. A pak je tu ještě možnost, že je Martin Weiss nejen líný, ale prostě to potřeboval všem cyklistům, neziskovkám, turistům a vegetariánskému občerstvení z nějakého důvodu nandat. Obě možnosti mu rozhodně neslouží ke cti. Jestli chtěl onou ošklivou glosou vyjádřit své liberální přesvědčení, že nic a nikdo se nemá omezovat, pak by neměl při psaní omezovat ani svůj vlastní rozum.

Pokud jste v článku našli chybu, napište nám prosím na [email protected].