Pozadí astronaut Brázda
Pozadí astronaut Brázda

Reklama

Často hledáte, jak…

Agenda

ČD se Jančurových vlaků HighJet nebojí

O projektu HighJet se mluví už nějaký pátek. Kdy se ale budeme moci poprvé těmito vlaky projet a ohrozí skutečně pozici Českých drah?

  • Autor: ČTK
• Autor: ČTK

Projekt luxusních vlaků majitele Student Agency Radima Jančury málem skončil dříve, než začal. To když vláda rozhodla o převodu majetku Českých drah na Správu železniční dopravní cesty za 12 miliard.

Jančura to označil za nedovolenou podporu ze strany státu a hrozil přesunout svůj projekt do zahraničí (více v článku Jančura: Pokud by se privatizovaly České dráhy, měl bych zájem). Zároveň se Jančura chystá podat kvůli protěžování Českých drah stížnost k Evropské komisi. „Stále dáváme dohromady dokumentaci. Stížnost by měla být v Bruselu do měsíce až dvou,“ prozradil v aktuálním rozhovoru pro Respekt.cz.

Svou výhružku o přesunu železničních aktivit za hranice ale splnil pouze z poloviny. Na Slovensku totiž založil společnost HighJet, která bude nicméně vlaky provozovat tady v Česku. Obává se totiž, že jeho investice zde by nebyla vítána a u evropského soudu by měl v případě konfliktů lepší možnost se bránit. Ministerstvo dopravy se ale brání. „Stačilo by, aby pan Jančura s námi raději zasednul k jednacímu stolu,“ řekl Respektu.cz Jakub Ptačinský z tiskového oddělení ministerstva.

Majiteli Student Agency vadí mimo jiné státní garance, které jsou poskytovány Českým drahám, pokud žádají o úvěr na nové vozy. „Nejlepší by bylo, kdyby garance nedostával nikdo, ale když chce stát konkurenci na železnici, tak by měly být podmínky férové a stejné pro všechny,“ tvrdí Jančura. Ministerstvo možnost státní záruk pro projekt HighJet přímo nevyloučilo. „Je to otázka jednání,“ řekl k tomu Ptačinský.

Za dva a půl roku?

Podle dřívějších vyjádření Jančury by se vlaky HighJet mohly prohánět po trase Praha-Ostrava teoreticky za dva a půl roku. Vše ale bude záležet právě na získání 1,5 miliardového úvěru na nákup pěti moderních souprav švýcarského výrobce Stadler. „Výrobce vlaků se nám snaží s úvěrováním pomoci. Do měsíce bychom měli vědět, jestli úvěr získáme,“ uvedl Respektu.cz Jančura. Vlaky by měly mít šest tříd, konferenční místnost i vlastní kino.

České dráhy se vlaků HighJet příliš neobávají. „Tisíce cestujících na této trase zatím žádný vlak namalovaný na papíře nepřepraví. Jedno je však jisté. Cestující na této lince dali přednost vlakům ČD před luxusními žlutými autobusy, a pokud se nemýlím, záměr Student Agency konkurovat vlakům na této trase ztroskotal,“ sdělil sebevědomě pro Respekt.cz Petr Štáhlavský z tiskového oddělení Českých drah.

Regionální doprava

Jančura by se mimo dálkové přepravy chtěl zaměřit i na regionální tratě. Provoz na regionálních železnicích spadá do kompetence krajů, které si dopravu na svém území objednávají. Místo výběrových řízení ale kraje přiklepávají zakázky Českým drahám na základě „zvykového práva“.

V regionální dopravě se budou dít ještě velké věci. Unie ve sporu Ústeckého kraje s místní dopravním podnikem průlomově rozhodla, že nesmí být zakázka uzavřena přímo, ale že musí být vypsáno výběrové řízení,“ tvrdí Jančura.

Kraje by tak měly o miliardách určených na prokazatelné ztráty začít rozhodovat ve standardních výběrových řízeních. A do těch by se chtěla Student Agency přihlásit ve spolupráci s firmou Keolis. Jejich investice má dosáhnout až pěti miliard. „Pokud by se nějaký kraj odhodlal vypsat veřejnou soutěž do konce roku, tak do tří let jsme schopni vlaky na regionálních tratích začít provozovat. Keolis má zájem o provozování vlaků ve více než jednom kraji,“ poodkryl plány Jančura.

České dráhy se ale neobávají konkurence ani na regionálních tratích. „V minulosti proběhlo několik soutěží a soukromí dopravci předkládali podstatně vyšší finanční nároky než ČD,“ upozorňuje Štáhlavský. Pokud by přesto dráhy v tendrech prohrály, s nadbytečnými vlaky by neměly starosti.

Mohli bychom zrušit nejstarší vlaky za ekonomickou životností a v ostatních regionech nabídnout vyšší kvalitu služeb zajišťovanou novými nebo modernizovanými vlaky,“ doplnil Štáhlavský. Problém by to byl ale zřejmě pro management. „Byli by to špatní manažeři, kdyby takhle ztráceli majetek,“ uzavřel Ptačinský z ministerstva dopravy.

Pokud jste v článku našli chybu, napište nám prosím na [email protected].