Pozadí astronaut Brázda
Pozadí astronaut Brázda
Často hledáte, jak…

Agenda

Normy nemyslí na lidi, jen na výdaje za energii

Domy jako stavebnice, ovšem z velkých kamenných kostek o váze několika tun. To je rukopis Gillese Perraudina

Gilles Perraudin • Autor: www.novosphere.fr
Gilles Perraudin • Autor: www.novosphere.fr

Gilles Perraudin se narodil v roce 1949 v dělnické rodině se sedmi dětmi. V roce 1970 v Lyonu vystudoval stavební školu a stal se inženýrem, teprve později si doplnil vzdělání jako architekt. Do roku 1998 pracoval ve společném ateliéru se svojí ženou Françoise-Hélène Jourda – experimentovali s ekologickou architekturou a přírodními materiály, hlavně dřevem, které ovšem využívali spolu s vysoce technologickými řešeními pro zastínění, větrání či vytápění. Známá je například jejich Vzdělávací akademie Herne nebo školní komplex Scité Scolaire Internationale.

V roce 1998 však změnil styl a postavil první stavbu z kamenných kvádrů, své vlastní vinařství Perraudin. Nachází se poblíž města Nimes a je vystavené z kvádrů o rozměrech 0,52 x 1,05 x 2,1 metrů a váze 2,5 tuny - a to ze stejného kamene jako nedaleký starořímský akvadukt. Jeho nejnovější kamennou stavbou je vinařské muzeum v Patrimoniu na Korsice dokončené v roce 2012, nyní chystá další projekt do Rumunska. Do Česka přicestoval na pozvání Francouzského kulturního institutu a  občanského sdružení Kruh, jež v Česku pořádá přednášky významných světových architektůobčanského sdružení Kruh.

Ptaly jsme se spolu s architektkou Marcelou Steinbachovou, jež Kruh vede. Rozhovor vznikl ve vlaku, když přejížděl z přednášky v Praze na přednášku v Brně. Téma přírodních materiálů a komfortu uvnitř budov je ale obrovské – sotva jsme začaly, byl čas vystupovat. 

Není ve vašich kamenných domech lidem zima? 
Masivní kamenné zdi akumulují teplo - a v tom je celý vtip. Dům s tenkými zdmi je potřeba vytopit na dvaadvacet nebo pětadvacet stupňů Celsia. U kamenného domu stačí třeba šestnáct nebo sedmnáct stupňů, zdi se zahřejí, sálají teplo a lidé mají příjemný pocit. A tohle navíc platí pro společenský pokoj, v ložnicích stačí, aby bylo osm stupňů, to je teplota nejlepší pro krevní oběh ve spánku. Podívejte, jak to bylo v minulosti.

pers1 • Autor: Respekt
pers1 • Autor: Respekt

Dnes jsou ale lidé zvyklí na vyšší teploty než dřív.
Ano, protože jim v nových domech není příjemně, tak pořád zvyšují teplotu. Ve Francii jsou na to i studie, že lidé mají pocit příjemné teploty ve starém domě při nižší teplotě než v novém.

Vaše domy jsou prostě z kamene; nemají izolaci uvnitř ani zvenku. Jak to?
Od začátku lidstva se stavělo bez izolace, než jsme ji vymysleli. Tradičně lidé dělali na starých farmách u nás ve Francii dvojitou střechu. Střechou odchází nejvíce tepla a tohle bylo dobré řešení. Ale není potřeba izolovat celé stěny, jako to děláme dneska. Já to řeším u každého domu; musím bojovat proti normám, protože si myslím, že to není pro lidi příjemné a komfortní. Normy nemyslí na lidi, jen na výdaje za energii.

Je ovšem pravda, že v dobře zaizolovaných domech jsou náklady na energie mnohem nižší než v těch nezaizolovaných.
To ano, ale také hodně stojí izolaci udělat. A kdy se ta investice vrátí? Za čtyřicet let? Jenže tou dobou je takový dům už na konci životnosti, skončil; a umíte si představit, kolik peněz bude stát takový dům recyklovat? Dům z hlíny stačí polít vodou. Současná situace je podle mě výsledek lobbyingu firem, které dělají izolace. Nevěřím, že je to tak výhodné.

face s aile e 1 • Autor: Respekt
face s aile e 1 • Autor: Respekt

To je uvažování, které jde úplně proti současnému stavitelství. Vy jste ale vždycky šel spíš alternativní cestou. Jak vznikl váš příklon k tradiční architektuře?
Když jsem studoval, nějak jsem se přes kamaráda dostal k architektovi André Ravéreau, který hledal studenty na pomoc. Dozvěděl jsem se o tom a za dva měsíce jsem už byl na Sahaře. Tam jsem začal o stavitelství uvažovat úplně jinak.

André Ravéreau není moc známý architekt, můžete o něm říct něco víc?
André Ravéreau je starý, je mu už pětadevadesát, pracoval ještě s Augustem Perretem, který vybudoval první betonový dům ve Francii. Ale tehdy kolem roku 1968 pracoval v Alžírsku a zabýval se tam ochranou památek v regionu Mzab. Studoval tradiční domy, mešity a tržiště, jak se chránili před horkem a jak hospodařili s vodou a tak dále. Sám pak navrhoval budovy podle jejich vzoru. V Mzabu jsem viděl, jak fungují tradiční stavby i v extrémních podmínkách, kde je ve dne přes třicet stupňů a v noci kolem nuly. To byla důležitá zkušenost, která mi ukázala směr.

Jaký směr?
Pochopil jsem, že architektura není nic spektakulárního a efektního. Mýlí se architekti, kteří ji dělají na efekt; jako gesto, jako zboží.

obalka 38 • Autor: Respekt
obalka 38 • Autor: Respekt

Článek o tom, že se opět začínají ve stavebnictví používat přírodní materiály, najdete v novém Respektu 38/2013 pod titulkem Biobydlo

Foto v článku: perraudinarchitecture©

Pokud jste v článku našli chybu, napište nám prosím na [email protected].