Pozadí astronaut Brázda
Pozadí astronaut Brázda

Reklama

Často hledáte, jak…

Glosa

Je libo vodu?

Voda • Autor: ČTK
Voda • Autor: ČTK

Objednat si v hospodě či restauraci obyčejnou vodu z kohoutku, to v Česku vyžaduje ještě stále velkou odvahu. V lepším případě totiž obsluha „podivné“ přání splní, ale doprovodí výmluvným pokrčením ramen či obrácením očí v sloup, v tom horším se odvolá na hygienické předpisy a vodu nepřinese. Samozřejmě, výjimky potvrzující pravidlo existují.

Změnit tuto kohoutkovou neochotu se momentálně snaží nadnárodní vodárenská společnost Voda Veolia kampaní, v níž podnikům nabízí originální sklenice i vlastní průzkum, podle kterého by si vodu z kohoutku ke kávě dopřálo 86 procent českých hostů.

Za pití vody „obyčejné“ však nezávisle na vodárenské firmě bojuje už přes rok také webová stránka Václavy Kuncovévodovoda.cz. Kromě stanoviska hygienika ke kvalitě vody z vodovodu a jejich balených sester lze zde najít i tabulku hodnotící přístup restaurací k přání zákazníka po vodě z kohoutku. Zhodnoceno jich má zatím vodovoda.cz kolem sta, a to tradičním školním známkováním od jedničky (voda z kohoutku bude přinesena automaticky nebo se obsluha z vlastní iniciativy zeptá, zda bychom si ji přáli) až po pětku (obsluha nám vodu nedonese a vysvětlí, že to nejde třeba proto, že to majitel nebo hygienik zakázal). Z této stovky podniků uspělo na jedničku přibližně 10 procent oproti celé polovině pětkařů.

I tento rebelantský web však upozorňuje, že objednat si vodu kohoutkovou jen tak, je nevhodné. – „Bez jídla není hodnocení relevantní a není ani slušné něco podobného žádat,“ píše se na vodovoda.cz. Neslušné to ale být nemusí, pokud se nacházíte na západ od českých hranic, nejlépe ve Francii, kde podávání vody zdarma upravuje dokonce zákon. Vody z kohoutku se hostům musí dostat vždy, tedy i k vínu, kávě nebo samostatně.

Z povinnosti vyplývající z patřičného zákona se ve Francii stala kulturní samozřejmost, v Česku to však zatím vypadá na tradiční ano i ne. Nadšení pro kampaň vody kohoutkové zdarma jsou jen někteří majitelé podniků, jiní ji odmítají a zbytek počítá, kolik stojí mytí sklenic a chlazení tohoto obyčejného nápoje. Vodu z kohoutku se pak chystají nabídnout za symbolickou cenu, ne však na nápojovém lístku.

Pokud jste v článku našli chybu, napište nám prosím na [email protected].