Pozadí astronaut Brázda
Pozadí astronaut Brázda

Reklama

Často hledáte, jak…

Komentáře, Politika

Největší chyba maturity je ztráta důvěry

Ředitel CERMATu Pavel Zelený byl s okamžitou platností odvolán za chyby v organizaci maturit a za způsob jejich prezentace na veřejnosti. Co teď?

Pavel Zelený, bývalý ředitel společnosti Cermat • Autor: HN, Lukáš Bíba
Pavel Zelený, bývalý ředitel společnosti Cermat • Autor: HN, Lukáš Bíba

Dnes jde ředitel CERMATu Pavel Zelený vysvětlovat ministru Fialovi, jak se to má s hodnocením maturitních písemných prací. Vzhledem k tomu, že je argumentačně obratný, je docela možné, že podobně jako při minulém intermezzu s matematickými testy i tentokrát ministra přesvědčí, že se zase tak moc nestalo a jeho kritici jsou jen nedouci a hysterici, co státní maturitě nerozumí (tvrdí to třeba ZDE). I kdyby to byla pravda, nic to nezmění na faktu, že největší pochybení státní maturity je ztráta důvěry studentů, rodičů i učitelů ve stát a jeho instituce.    

V kolotoči okolo maturit, hodnocení písemek a odvolání proti němu rozhodně neleží všechna vina na Cermatu. Ano, spustil nevyzkoušený systém externího hodnocení písemných prací, který trpí mimořádnou mírou subjektivity a poškodil tím i vynikající studenty. Ano, je nepochopitelné, že všichni představitelé CERMATu se tváří, jako by dodnes nechápali, co komu vlastně vadí.  Jenže postižení v maturitní kauze nezmiňují nejčastěji CERMAT, od něj už nikdo vstřícnost a pochopení nečeká. Štve je, že se na ně vykašlaly všechny ostatní krajské a státní instituce.

Už týden sloužím jako nedobrovolná a neplacená informační linka CERMATu. Na telefon společnosti EDUin volají desítky lidí a první, o čem v rozhořčení mluví, je, že nikde nemohou najít žádné informace, jak se odvolat, jak postupovat ve chvíli, kdy mají pocit, že je stát prostřednictvím nové maturity fauloval.

Stránky CERMATu obsahují jen stručnou a pro postižené nedostatečnou informaci o možnosti odvolání.  To není žádné překvapení, nechce si přidělávat potíže.

Ale ani na stránkách ministerstva nic užitečného nenajdete. Celý ten úřad se tváří, jako by se nic nedělo, jako by se ho státní maturity a jejich potíže netýkaly.

Na webech krajů, kam se proti hodnocení písemek lze odvolat, nenajdete žádný návod, formulář ke stažení, číslo na informační linku, popis, jak bude ten který kraj ve vyřizování stížností postupovat. 

Houštinou internetových vyhledavačů se studenti, jejich rodiče či středoškolští profesoři dopátrají stránek EDUinu, kde takový formulář a rady ke stažení najdou, a zavolají. Občas jsou to hovory na půl hodiny.

Ta míra znechucení státem je velká. Je to opravdu svérázná maturitní občanská výchova. Informace dodaná v pravý čas do té pravé hlavy. Až se bude zase za pár let někdo divit, jací jsou dnešní středoškoláci, a všichni se budeme ptát, proč mají tak malou důvěru ke společnosti, v níž žijí, tohle je jedna z odpovědí.

Aktualizováno 8. června v 15:00:

Před hodinou byl ředitel CERMATu Pavel Zelený s okamžitou platností odvolán za chyby v organizaci maturit a za způsob jejich prezentace na veřejnosti. Co teď? Ministr slíbil audit maturit a odbornou komisi, které rozhodne, co dál. Nelze než souhlasit. A co by ta komise měla dělat? Navrhuji tři kroky.

Zachraňme důvěru v maturitu – vyžaduje to rychlou změnu vedení CERMATu, jeho profesionalizaci a hlavně posílení schopnosti komunikovat s veřejností.

Udělejme drobná okamžitá zlepšení – zvyšujme uživatelský komfort maturity. Vyhněme se nečekaným krokům, jako byla neočekávaná vyšší obtížnost zkoušky z matematiky nebo zjevný nesoulad v obtížnosti některých testů (například z němčiny a angličtiny). Publikujme včas, tedy rychleji než letos, všechna testová zadání i klíče správných úloh, připravme podporu pro ty, kteří chtějí výsledky své zkoušky přezkoumat.

Uvažujme o změně maturitního modelu – přemýšlet o tom, jak změnit organizaci maturit je jistě na místě. Nejde jen o návrh, který v současné době leží v poslanecké sněmovně, aby se státní část zredukovala jen na didaktické testy ze tří hlavních předmětů a zbytek se přesunul opět do pravomoci škol. Je třeba souběžně uvažovat, jak při takové změně zajistit komplexnost zkoušek (test, písemka, ústní), protože právě komplexnost a pojetí maturity z cizích jazyků rozhodně jsou pozitivní posun a byla by škoda o něj přijít.

Práce spousta, přeji ministru Fialovi i komisi, aby se jim dařila.

Názor autora nevyjadřuje názor redakce.

Pokud jste v článku našli chybu, napište nám prosím na [email protected].