Pozadí astronaut Brázda
Pozadí astronaut Brázda
Často hledáte, jak…

Komentáře, Politika

Co přijde po opencard

Praha se rozhodla k úhybnému manévru

Připravuje se něco, co se týká dennodenního života obyvatel i návštěvníků metropole, a nemáme o tom opět žádné informace • Autor: Karel Cudlín
Připravuje se něco, co se týká dennodenního života obyvatel i návštěvníků metropole, a nemáme o tom opět žádné informace • Autor: Karel Cudlín

Karta Pražana, tramvajenka, opencard. Je jedno, jaký název použijeme, vždy půjde o ten samý projekt, který má špatné jméno. Což je zatím jediný srozumitelný důvod, proč se ho pražští radní chystají zastavit. Čerstvým schválením použitelnosti papírových kuponů si k tomu připravili cestu a na konci letošního roku se Pražané zřejmě setkají s novou kartou – opencard II. Má to ale jeden problém. I cesta ke „dvojce“ je podobně neprůhledná jako ke kartě, která proslavila primátora Pavla Béma. Zdůrazňujeme podobně.

Tím, že si cestující mohou od března kupovat papírové roční, půlroční, čtvrtletní kupóny, řeší radnice jisté riziko. Jednoduše řečeno, platí za každou prodanou opencard licenční poplatek majiteli know how, společnosti eMoney Services. Opencard vlastní dnes 1,2 milionu lidí, společnost tedy dostala od Prahy zatím sto dvacet milionů korun. Volných, zaplacených, ale cestujícím neprodaných licencí vlastní Praha dnes pět tisíc a nechce od EMS kupovat další. Proto přišla s návrhem papírových jízdenek. Až dojdou magistrátu Praze licence na opencard, začne prodávat papírové kupóny.

Ovšem jen do doby, než uzavře smlouvu na nový projekt inspirovaný Plzeňskou kartou; tamní obdobou opencard, ovšem z mnohem více využitelnými funkcemi. Prostě to tam není jen tramvajenka. Podle kuloárních informací z pražské radnice – oficiální zatím nejsou, radní mlčí – by nový projekt, který nahradí opencard, měl stát tak deset milionů korun a někdy na podzim dostanou Pražané pokyn, aby si vyměnili starou opencard za novou, od jiné firmy. Je to problém - a nejde ani tak o nepohodlí Pražanů, kteří budou muset vystát frontu u okénka.

Krátká paměť? (Pavel Bém) • Autor: Matěj Stránský
Krátká paměť? (Pavel Bém) • Autor: Matěj Stránský

Zatím to vypadá na projekt, kde jsou radní domluveni dopředu s firmou, jež zakázku dostane. A můžeme si být jisti, že půjde o projekt dražší, než je těch očekávaných deset milionů korun. Připravuje se něco, co se týká dennodenního života obyvatel i návštěvníků metropole a nemáme o tom opět žádné informace.

Dá se chápat rozhodnutí radních zrušit projekt, který má špatné jméno a mnoha lidem se okamžitě spojí se slovem korupce. Ale bylo by dobré znát i relevantní čísla. Čím je další spolupráce s firmou EMC nevýhodná? Stojí moc peněz a dá se pořídit levněji? Je spolupráce s firmou stále vstupenkou do úřadoven policejních vyšetřovatelů? Klade si firma nevýhodné podmínky?

Autor blogu tím nehoruje pro pokračování smlouvy mezi Prahou a společností EMC. On sám byl projektem opencard natolik znechucen, že si krásnou červenou kartu nikdy nepořídil a jezdí za poněkud dražší jízdné. Rád by jezdil konečně za normální jízdné s kartou od firmy, která je vybraná v normálním a průhledném výběrovém řízení za přijatelnou cenu.

Stejně jako řada z vás se podílel na zaplacení 1,35 miliardy korun, které projekt opencard dosud stál. Také měl být původně univerzální kartou a je z něj tramvajenka. Nechtěl by si podobnou zkušenost zopakovat.

Pokud jste v článku našli chybu, napište nám prosím na [email protected].