S Ivanem Medkem o české zkušenosti
Ivan Medek
Ivan Medek (*1925) se nejprve věnoval hudbě, studoval skladbu a hudební teorii na pražské konzervatoři. Po válce byl manažerem komorního orchestru dirigenta Václava Talicha, v 50. a 60. letech pracoval v České filharmonii, do podpisu Charty 77 pak pracoval jako organizátor koncertů, koncertní jednatel, dramaturg a redaktor hudebního vydavatelství Supraphon. Po podpisu Charty 77 vystřídal různá zaměstnání (sanitář, umývač nádobí, šatnář). V roce 1978 po řadě výslechů a přepadení Státní bezpečností emigroval do Rakouska a až do roku 1990 byl spolupracovníkem rozhlasových stanic Hlas Ameriky a Svobodná Evropa. Po roce 1989 se stal poradcem České filharmonie, poradcem ministra kultury, předsedou Federální rady pro rozhlasové a televizní vysílání. Od února 1993 do února 1996 byl ředitelem odboru vnitřní politiky Kanceláře prezidenta republiky, od 1. 3. 1996 do konce roku 1998 byl vedoucím Kanceláře prezidenta republiky. Napsal vzpomínkovou knihu Děkuji, mám se výborně a vyšly také jeho rozhlasové komentáře Jak to vidím.
On-line rozhovor navazuje na cyklus diskusí pořádaných Masarykovou univerzitou, Divadlem Husa na provázku a občanským sdružením DIALOG centrum, o.s. pod názvem "KABINET HAVEL - Úsvit v Čechách", který je věnován reflexi současné české společnosti u příležitosti dvacátého výročí listopadových událostí roku 1989 a poběží od listopadu 2008 do listopadu 2009. Cyklus začal 8. listopadu 2008 diskusí "Prolog s Václavem Havlem". Více na www.usvitvcechach.cz.
(On-line rozhovor je hodinový, je tedy časově ohraničen, proto výběr dotazů a také rozsah odpovědí je na odpovídajícím. Rozhovory podléhají pravidlům diskusního fóra uvedeným v obchodních podmínkách.)
| Kabinet Havel 30.11. 17:18 |
"Zdá se, že málokdy v poslední době dával společenský systém tak otevřeně a bez zábran příležitost uplatnit se lidem ochotným hlásit se kdykoli k čemukoli, pokud jim to přináší užitek; lidem bezzásadovým a bezpáteřným, ochotným z touhy po moci a osobním prospěchu udělat cokoli..." píše v roce 1975 Václav Havel Gustavu Husákovi. Změnil se v tomto nějak společenský systém? |
| Ivan Medek 3.12. 14:05 |
Společenský systém se změnil, ale myšlení ne. |
| Kabinet Havel 30.11. 17:45 |
Politický režim před rokem 1989 v lidech systematicky aktivizoval a rozvíjel to nejhorší - sobectví, pokrytectví, lhostejnost, zbabělost, strach, rezignaci, touhu osobně ze všeho vyklouznout bez ohledu na obecné následky. Je to v nás pořád zakořeněné nebo jsme se toho během dvaceti let zbavili? |
| Ivan Medek 3.12. 14:10 |
Je to v nás zakořeněné, jen se stydíme k tomu přiznat. Zbavujeme se toho s krajním úsilím, a ne vždy upřímně. Dvacet let je příliš krátká doba. |
| Kabinet Havel 30.11. 18:06 |
Co dělá s lidmi a z lidí systém založený na strachu a apatii? |
| Ivan Medek 3.12. 14:13 |
Takový systém, a moje generace prožili dva, dělá záměrně lidi závislými. Mnozí jsou pak velmi ustrašení a apatičtí, ctižádostiví se dají koupit, skutečně nezávislí a stateční se vystavují perzekuci. |
| Kabinet Havel 30.11. 18:23 |
Co bylo uděláno pro mravní a duchovní obrodu společnosti po změně režimu v roce 1989? |
| Ivan Medek 3.12. 14:15 |
Morální ozdravění je věcí výchovy, především v rodině, ve škole. Tady se udělalo málo, ne-li nic. Kritéria úspěchu zůstala bohužel stále stejná: peníze a moc. Aspoň tak se to většinou jeví. Na druhé straně znám mladé lidi, a nejen mladé, kteří jsou plni ideálů a podle nich nezištně a nadšeně jednají. Řeklo by se, že morální ozdravění je úkol pro církev, resp. pro církve. Měly také těsně po roce 1989 velký kredit ve společnosti. Dnes se mi zdá, že se hledající lidé a mravní poselství církví často míjejí. |
| Kabinet Havel 30.11. 18:32 |
Co je dnes základním principem společenského uplatnění? Jací lidé se dostávají do popředí? A jak tomu bylo před rokem 1989? |
| Ivan Medek 3.12. 14:16 |
Dnes už se dostávají do popředí lidé, kteří musejí ve svém oboru něco umět. To je nesporné. Dříve byl rozhodující kádrový profil. Místo znalosti a charakteru se žádala konformita. |
| Kabinet Havel 30.11. 19:41 |
Mají lidé víru v budoucnost, zájem o nadosobní hodnoty, věci veřejné a kultivovanou občanskou společnost? Čím se společnost rozvíjí, bohatne a kultivuje? |
| Ivan Medek 3.12. 14:17 |
Znám mnoho takových lidí, o kterých mluvíte, ale k tomu, aby se společnost jejich působením rozvíjela, bohatla a kultivovala, je ještě daleko. |
| Kabinet Havel 30.11. 19:43 |
Čím se doba uplynulých dvaceti let mezi lety 1989 a 2009 zapíše do paměti společnosti? |
| Ivan Medek 3.12. 14:18 |
Bohužel řadou velkých snů, z nichž jen některé byly realizovány, a ještě delší řadou promarněných příležitostí. |
| Kabinet Havel 30.11. 19:44 |
Kam směřuje česká společnost? Jaká bude její perspektiva a budoucnost v následujících dvaceti letech? |
| Ivan Medek 3.12. 14:19 |
Nejsem prorok, ale pokud se naše společnost nezbaví oné podivné směsi malosti a nafoukanosti, lačnosti a lhostejnosti, neumím si nějakou výraznou změnu k lepšímu představit. Následující léta nás rozhodně postaví před výzvy, ne-li přímo zkoušky, v nichž se osvědčí vlastnosti jako skromnost, věcnost, statečnost. |
| Rostislav Kmet 1.12. 00:43 |
Vážený pane Medku, Co by musela splňovat politická strana, kterou by jste Vy osobně mohl volit s dobrý pocitem. Děkuji za odpověď. |
| Ivan Medek 3.12. 14:23 |
Musela by to být strana slušných a vzdělaných lidí, osobně skromných. Ale nevím, jestli by vyhrála volby! |
| Ljuba Zhořová 1.12. 15:27 |
Vážený pane Medku! Chtěla bych Vám popřád hodně zdraví (a to i v mém sobeckém zájmu, protože jste pro mne nenahraditelná autorita) a taky moc poděkovat jako vnučka dvou dědečků ruských legionářů (jeden z nich Josef Dám režíroval hry Vašeho otce s ochotnickým souborem ve Vracově ). Můj dotaz: který ze současných žijících hudebních skladatelů i zahraničních je Vám nejbližší? Děkuji |
| Ivan Medek 3.12. 14:23 |
Vážená paní, k vašim oběma dědečkům Vám gratuluji, vím, co je to, mít někoho takového v rodině. K Vaší otázce: Pierre Boulez, jeden z nejvšestrannější současných hudebníků. |
| Karel 1.12. 15:39 |
Dobrý den, myslíte si stejně jako já, že tato společnost může být na mravní úrovni jako západní země nejdříve, až vymřou současní čtyřicátníci a starší? (tedy lidé, kteří si obecné mravní zásady vštěpovali ještě v době komunismu). |
| Ivan Medek 3.12. 14:24 |
Mravní úroveň není otázka generace, to je úkol pro rodinu a školy. Výchova je věc především příkladů, vzorů. |
| Iva 1.12. 19:04 |
Vážený pane Medku, moc si Vás vážím a oceňuji i Váš rozhovor s názvem Chudí jsou na prvním místě. Zajímal by mě Váš názor na nárůst mezilidské vzdálenosti. Je pryč doba, kdy lidé jezdili za pár korun společně do kempů, sportovali, bavili se, užívali si života přestože téměř nic neměli! Dnes se pořád rozevírají nůžky mezi nízkopříjmovou a vysokopříjmovou skupinou lidí, ekonomové a média záměrně mluví o nárůstu průměrné mzdy a ne o mediánu. Dvě třetiny lidí ale mají platy podprůměrné a znají jen jak život přežít, ne prožít. O dovolené na horách nebo u moře si mohou nechat jen zdát. Zvyšuje se agresivita ve společnosti, manažeři Čezu si odsouhlasují miliónové odměny a nikdo nic neřeší ve prospěch lidí. Lidé musí jezdit nakupovat do zahraničí, protože je u nás vše předražené. Zajímalo by mě kde Vy vidíte příčinu a jestli cítíte nějakou šanci na změnu? Vidíte nějakou politickou stranu, která by Vám připadala, že pracuje ve prospěch lidí? Nebo souhlasíte s písní Karla Kryla Demokracie, kde se zpívá, že ti co lidi týrali je dnes vyhazují z práce a ti co kdysi kradli dnes kradou dvojnásobně? Děkuji Vám za odpověď a přeji Vám hodně zdraví!!! |
| Ivan Medek 3.12. 14:21 |
Je pravda, že sociální nůžky se stále rozvírají. Materiální rozdíly byly ale i dřív, jen se o těch nejvyšších platech nesmělo mluvit. A v sociálně nivelizované společnosti je pochopitelně i menší závist. Věřím, že v budoucnosti taková strana pracující ve prospěch lidí vznikne. Myslím, že Karel Kryl přehání – ale byl to básník, a ten vidí věci vyhroceně. |
| Tomáš Richtar 2.12. 01:33 |
Pane Medku, co byste vzkázal lidem, kteří dnes odmítají vládní kroky k zajištění bezpečnosti zemí euroatlantického prostoru (a tedy i České republiky)? Jaká je podle vás příčina toho, že lidé nevidí rozdíl mezi státem, jehož vojska k nám proniknou násilně, a státem, který s námi jedná o umístění svých vojáků jako s rovným partnerem (pokud bychom nesouhlasili, pak tady nebudou)? Jinak Vám děkuji za všechny Vaše rozhlasové příspěvky, které se k nám prodraly i přes clonu rušiček. Byla to od Vás velká práce, která nenachází a nenajde náležité ocenění, ale ujišťuji Vás, že se neztratila. Děkuji za vše. |
| Ivan Medek 3.12. 14:28 |
Máte pravdu, sami si bezpečnost nemůžeme zajistit. Ale lidé mají krátkou paměť a protestovat, když se to už smí, je snadné. |
| Milan Vrabel 2.12. 17:41 |
Dobry den. Vazeny pane Medku, jak se divate na vznik novych politickych stran? Nenahrava to stepeni prave te komunisticke? Myslite, ze je rozumne myslet si, ze se jednani a uvazovani komunistu zmenilo? |
| Ivan Medek 3.12. 14:26 |
Vznik nových politických stran samozřejmě nahrává komunistům. A nejednotnost a štěpení je vina a opakovaná chyba všech liberálních stran. Komunisté mají svůj stálý kádr voličů – antikomunisté jsou rozdrobení, nedokáží se dohodnout. |
| J.Vilhan 3.12. 05:39 |
Vážený pán Medek,srdečne Vás pozdravujem a prajem pevne zdravie.Moja otázka znie: Bach,Mozart,Beethoven,ktorý Vám je srdcu milší? Vrátite sa ešte k ČF? Ďakujem. |
| Ivan Medek 3.12. 14:33 |
Mozart, jednoznačně! K České filharmonii? V 83 letech? To je pro mne dávno uzavřená kapitola. |
| Jakub Šimánek 3.12. 08:41 |
Čím si vysvětlujete stále se větší podíl KSČM na moci? Je to chybou (chybami) ostatních politických stran? Měla by veřejnost dát více nahlas svůj nesouhlas s "návratem" komunistů anebo je to hlavně na politicích? Jak byste jednal? Jak daleko podle Vás došla česká společnost od roku 89 v sebereflexi? |
| Ivan Medek 3.12. 14:29 |
KSČM měla být zakázána, to se teď ukazuje jasně. Ostatní politické strany jsou stále k ní stále laxnější, tolerantnější a neuvědomují si dostatečně, jaké představuje nebezpečí. |
| Pavel Haler 3.12. 09:33 |
Dobry den. Plati podle vas vzajemny vztah (i v souvislosti s minulosti), ze ten kdo se priklani k politice Zapadu = pravicak a zastance politiky Vychodu (take Rusko) = levicak? |
| Ivan Medek 3.12. 14:30 |
Takhle bych se neodvážil zjednodušovat. |
Proč nejsme Británie, Obama a Detroit
Federalismus není centralismus
Proč Češi odmítli summit
Popletený Nečas
Rozdělení národů
Německo jako cihla a výpisky z četby
Krugman a Řecko, Češi, Slováci a Západ
DJ středa 8. 2. 2012
Německo jako cihla a výpisky z četby
Federalismus není centralismus
Bez krasopisu
Rozdělení národů
- Ředitel výrobního závodu (strojírenství)
- PROJEKTOVÝ ŘEDITEL
- autorizovaný prodejce osobních vozů
- Manažer prodeje automobilů
- Vedoucí prodejny (MO, VO)
- Junior Direct Account Manager Novell
- Country Sales Manager Czech and Slovak Republic
- Obchodní a marketingový/á ředitel/ka multifunkčního centra
- Promotions Manager
- Projektový manažer/-ka v ekologické neziskové organizaci
Mrazivou bílou stopou
První lyže se u nás objevily před 125 lety a od té doby Češi zkoumají jejich možnosti....…
Jak dosáhnout nechtěného
Slovensko prožívá vlnu demonstrací proti politikům…



