Pozadí astronaut Brázda
Pozadí astronaut Brázda
Často hledáte, jak…

Rozhovory

S Kateřinou Melenovou o rozvoji regionální kultury

Na téma rozvoje kultury v regionech, podpory kulturního dění i obrazu české společnosti v kulturních a uměleckých projektech, jste mohli diskutovat s režisérkou Kateřinou Melenovou.

Kateřina Melenová Foto: Miro Švolík • Autor: Miro Švolík
Kateřina Melenová Foto: Miro Švolík • Autor: Miro Švolík
Kateřina Melenová • Autor: Archiv autorky
Kateřina Melenová • Autor: Archiv autorky

Kateřina Melenová

(*1964) vystudovala režii a dramaturgii na katedře alternativního a loutkového divadla Divadelní fakulty AMU. Do prvního angažmá nastoupila v Českých Budějovicích, kde v roce 1990 založila nezávislé divadlo

Studio dell’arte

. S ním, v kůži novodobých „kočovných loutkářů “, projezdila celé Čechy, Moravu, velký kus Evropy s malým výletem do New Yorku. Od roku 2002 připravovala projekt nejmodernějšího kulturního centra v Jihočeském regionu „

Bazilika

“ a kulturního klubu „

Solnice

“ v Českých Budějovicích. Do roku 2008 oba projekty vedla jako ředitelka o.p.s. V současné době působí jako odborný poradce při rekonstrukcích a výstavbách kulturních prostorů, vede občanské sdružení

Teatrum mundi o.s.

zaměřené na rozvoj a podporu kultury pro regiony. Je členkou Rady pro umění ministra kultury ČR.

On-line rozhovor také navazuje na cyklus diskusí (více zde) pořádaných Masarykovou univerzitou, Divadlem Husa na provázku a občanským sdružením DIALOG centrum, o.s. pod názvem "KABINET HAVEL - Úsvit v Čechách", který je věnován reflexi současné české společnosti u příležitosti dvacátého výročí listopadových událostí roku 1989 a poběží od listopadu 2008 do listopadu 2009. Cyklus začal 8. listopadu 2008 diskusí "Prolog s Václavem Havlem". Více na http://www.usvitvcechach.cz/

(Rozhovorje hodinový,je tedy časově ohraničen, proto výběr dotazů a také rozsah odpovědí je na dotazované osobnosti. Rozhovory podléhají pravidlům diskusního fóra uvedeným v obchodních podmínkách. Vámi vložené dotazy se zobrazí s malým časovým zpožděním.)  

:25Olga RichterováLiší se umění, které se dělá v regionech u nás, nějak výrazně od regionálních projektů jinde v Evropě? Nebo mají „provincie“ všude něco společného?21:06Kateřina MelenováTo je dobré téma, stálo by asi za důkladnou analýzu. Na tomto malém prostoru se pokusím spíše o impresi. Ptala jste se na regionální umění - myslím, že umění nezávisí na tom, zda vzniká v centrech nebo v provincii. V centrech je jen přirozeně větší kumulace umělců, snažících se uměním uživit a získat své publikum. A to je vlastně takový začarovaný kruh. Centra jsou přeplněná a regiony „nedokrvené“. Je zde málo publika. Extrémně… To je v Evropě jiné. Např. jenom v Itálii probíhá v létě přes 2500 divadelních festivalů a přehlídek - i v těch nejmenších místech. Ve Francii jsem zase zažila, že se na provozu většího kulturního centra podílí okolní vesnice a městečka. Nám schází kontinuita vývoje venkova. Vyvlastnění a kolektivizace byly zhoubné zásahy nejenom v hmotné úrovni. Za své vzal přirozený komunitní život, vztahy budované po staletí… Vztah ke kultuře jako by kopíroval vztah k půdě.
Dnešní dotace za neobhospodařovanou půdu situaci jen podtrhují. Abych ale nebyla jen tak skeptická… doba se mění. Z velkých měst odcházejí umělci na „venkov“. Spojují se s místními kulturními aktivitami, někde je dokonce iniciují sami, jinde se kultura probouzí i bez impulsu z venčí. Nenápadně, bez dotací, gest, neokázale a spontánně. Vzniká subkultura, kterou prozatím nikdo nepojmenoval ani nezmapoval. Je to inspirativní a nadějné.:26Anna KadlečkováDobrý den, liší se nějak co do aktivity jednotlivé regiony ČR? Případně jsou aktivity v regionech ČR spíše důsledkem nadšení jedince či pár lidí nebo „když už“, tak celé komunity?14:47Kateřina MelenováDruhou otázkou jste vlastně odpověděla. Ano, vždy vše závisí na nadšení jedince, skupiny či komunity. Tak to myslím vždy bylo a nejenom v kultuře. Povzbudivé je, že napříč regiony vzniká „subkultura“, kterou nenajdete na prvních stránkách novin ani v zorném poli médií. Přesto cítím, že je ale velmi mocná, schopná na místní úrovni vyrovnat deficit „dostupnosti kultury“.:47Petr D.Myslíte si, že je při rozvoji regionální kultury potřeba klást větší důraz na projevení charakteristik daného regionu v pořádání kulturních akcí, nebo být naopak co nejvíce multi-kulti? Tedy, jestli více kultury dovážet, nebo prezentovat tu českou?14:58Kateřina MelenováRáda bych hned na začátku vymezila dva pojmy. Prvním, pod označením „regionální kultura“, rozumím veškerému kulturnímu dění, jehož zdrojem jsou umělci, diváci, příznivci, nadšenci v daném regionu. Druhý pojmem „kultura pro regiony“ označuji souhrn všech dovážených programů, produkcí které se z velkých center „distribuují“ do regionů. A to jak již z domácích či zahraničních. Otázka na co klást důraz a v jakém poměru je preferovat je otázka citu a znalosti prostředí. Program by měl být mozaikou vytvářející srozumitelný obraz, citlivou reflexí současné domácí umělecké scény a místních aktivit s mimořádnými hosty ze zahraničí. Dramaturgové na regionální úrovni jsou vlastně takoví alchymisté. Usilovat bychom měli o otevřenost všem žánrům a cílovým skupinám publika. Není to jednoduché…:26Milada Č.Je mezi kraji nějaký ten outsider, který by v podpořš a rozvoji kultury ve svém regionu vysloveně zaostával?15:03Kateřina MelenováNe, nevím o takovém. Každý kraj je specifický a taky by tak mělo být k podpoře kultury přistupováno. Nemůžete implantovat super moderní kulturní aktivity do prostředí, které je nepřijme. Je třeba vycházet z tradic, podporovat ty již zmíněné jednotlivce, skupiny, komunity, které se o něco snaží. Podporovat místní neziskové kulturní organizace a zrovnoprávnit je s institucemi zřizovanými.:16Jaromil MertlíkJaká je vaše vize kulturního vyžití našich regionů pro rok 2010? Všude se škrtá a propouší, jak moc to podle Vás zasáhne do kulturních plánů a jak moc by to měli zohlednit sami pořadatelé (např. výší vstupného)?15:11Kateřina MelenováMoje vize je krásná. Jsem přesvědčená, že kultura ještě sehraje velmi důležitou roli. Svět naštěstí nestojí pouze na ekonomickém rozvoji. Spoustu věcí lze podpořit, aniž bychom potřebovali finance. Kultura může být příležitostí jak se zapojit do komunitního života, jak překlenout ekonomický propad atd. Na úrovni zřizovaných institucí jistě bude finanční schodek cítit, stejně jako odliv publika, které si z ekonomických důvodů nebude moci kulturu dovolit. Pak je ale potřeba reflexe i ze stran umělců a kulturních institucí a hledat nové cesty a způsoby, jak své poslání plnit.:24Zuzana ŘezníčkováV čem konkrétním spočívá vaše členství v Radě pro umění? Jak mocný je to nástroj při lobbování za vaše projekty?15:18Kateřina MelenováRada pro umění je poradní sbor ministra kultury, je jmenovaná v souladu s vládou přijatým dokumentem „Koncepce účinnější podpory umění na léta 2007 - 2013“. Jejím úkolem je sledovat plnění přijatých zásad a doporučovat opatření, která by k rozvoji kultury a umění přispívala. Rada má dvacet členů. Nerozhoduje o poskytování grantů ani jiných finančních příspěvků. Co se týče mé role, soustředím se na mapování situace v regionech. Momentálně nemám svoje projekty, za které bych zde lobbovala.:08František M.Jsou předem předepsaná procenta poskytnutých prostředku na jednotlivá kulturní odvětví - film, divadlo, výstavy umění, atd. nebo rozhodují až jednotlivé vypracované projekty a jejich kvalita?15:20Kateřina MelenováTo není otázka pro mne. Jak jsem již řekla, rozdělování grantů a příspěvků je v gesci grantových komisí a příslušných odborů MK. Více se jistě dozvíte ve zveřejňovaných informacích Ministerstva kultury.:08Jiří TejnorDobrý den.
Rád bych se Vás zeptal, jak hodně se proměnil konkrétně Váš osobní přístup ke kultuře od změny režimu? Změnil se hodně pohled na kulturní dění v ČR po cestách Evropou? Změnil se podstatně po zahájení spolupráce s ministerstvem kultury? Co je pro Vás tou nejlidovější kulturou a co považujete za vrchol současné kultury? Děkuji za odpověď.15:31Kateřina MelenováAno, proměnil se velmi. Prakticky ihned po roce 1989 jsme s dvěma herečkami založily nezávislé divadlo Studio dell'arte a skálopevně věřily ve světlé zítřky. Po cestách Evropou nám bylo smutno, když jsme poznaly, jak hluboce byl přirozený vývoj kultury přerušen a jak dlouho bude trvat náprava věcí u nás. Členství v komisi mě spíše zavazuje k tomu, abych byla co platná svými zkušenostmi. Snažím se pojmenovávat zásadní problémy regionů, jejichž situaci znám. Vždy budu na straně té subkultury, malých sdružení a pořadatelů, kteří se z mála snaží udělat moc.:18MagdaMůžete mi prosím odhalit, co se skrývá pod pojmem kulturní animátorka?15:36Kateřina MelenováAnimace je " oživení" nebo " oduševnění". Tento pojem se u nás používá prozatím v odborných kruzích. Prostřednictvím kultury a umění se nejrůznějšími prostředky snažíme oživovat prostředí měst i malých míst, podporovat komunitní život a přirozenou lidskou kreativitu.:35Mirek H.Ještě jste v současnosti ředitelkou českobudějovické Baziliky (KC)?15:21Kateřina MelenováNe, pro Baziliku již nepracuji.:24J. TejnorVrátila byste se ještě ke kočovnému divadlu?15:22Kateřina MelenováAno, je to krásný život. Vyčerpávající, ale naplňující.:07M. JánaKterá vydařená kulturní akce roku 2009 ve vás zanechá nesmazatelnou stopu?15:39Kateřina MelenováBylo jich víc a tak uvedu alespoň tři. Bylo to představení „Lásky jedné plavovlásky“ v režii Vladimíra Morávka Divadla Husa na Provázku, Obludárium Divadla Bratří Formanů a Filmový festival „Nad řekou“ v Písku.:51MaximJak budete slavit oněch nadcházejících dvacet let svobody? Je co slavit? Co je vaším „nej“ důvodem k oslavám?15:48Kateřina MelenováNevím, zda-li budu slavit. Spíš bilancovat a dívat se dopředu, kam a kudy dále. Budu se účastnit České vize 19.11.v Divadle Husa na Provázku / www.usvitvcechach.cz / a budu se radovat, že jsem mezi lidmi, kterým jde o budoucnost naší země, duše, krajiny, kultury…:19D. TomešováA je těch lidí, co jim osud české kultury není cizí více nebo méně než před deseti dvaceti lety?16:10Kateřina MelenováTak to opravdu nevím. Ale protože česká kultura, jazyk a země přežily až dodnes, stalo se tak určitě také proto, že v jejich osud věřilo a pracovalo mnoho osobností v dobách minulých i současných.

Pokud jste v článku našli chybu, napište nám prosím na [email protected].