Pozadí astronaut Brázda
Pozadí astronaut Brázda

Reklama

Často hledáte, jak…

Kultura, Kultura

Zaplať si svůj časopis

Utažení grantových kohoutků na ministerstvu kultury postihlo mnoho časopisů, které prakticky nikdy nevídáte na stáncích, a tudíž jste o nich nejspíš ani neslyšeli. Je možné debatovat, že co se nezaplatí, nemá právo na existenci. První časopis, který se rozhodl krizovou situaci řešit moderní cestou a tak, aby nedráždil zastánce tržního liberalismu, je filmový dvouměsíčník Cinepur.  Ten má již dvaadvacetiletou tradici – založili jej v roce 1991 studenti pražské filmové vědy a postupně se z občasníku a čtvrtletníku stal v roce 2001 profesionálně vedený dvouměsíčník, který víceméně převzal generační štafetu po Filmu a době (jemuž naopak klesla periodicita i náklad).

Cinepur nikdy nebyl masové čtení, ale v průběhu let mu stoupal náklad a dočkal se i barevného tisku. Kromě filmových recenzí, portrétů, rozhovorů a tematických článků (věnovaných často právě ekonomickým otázkám financování kinematografie) vyhrazoval pevné místo také pro reflexi počítačových her a televize, v nichž viděl potenciál rozvoje audiovizuálního umění.

Díky příjmům z prodeje Cinepur nepotřeboval obří granty, nicméně letos se ocitl na suchu a nezbývají peníze na další dvě plánovaná čísla – zaměřená na téma Bollywoodu (indického filmového průmyslu) a reality show. Redaktoři časopisu se rozhodli obrátit na dosavadní i možné budoucí čtenáře k přímému financování a spustili první českou internetovou crowdfundingovou kampaň na záchranu nějakého periodika.

Na serveru Hithit.com v kategoriích Film a Literatura žádají poměrně skromných 99 tisíc (minimální částkou k přispění je 90 korun) a během krátké doby se jim podařilo vybrat již třetinu. Šance na to, že Cinepur bude dál vycházet, respektive že doklepe minimálně rok 2013, je tedy celkem velká.

Jde však hlavně o veřejnou výzvu ke změně myšlení – většina mladých intelektuálů a cineolů přistupuje ke kulturní reflexi jako k něčemu, co má být zadarmo. Psaní internetových blogů, facebookových statusů či komentářů na fanouškovských databázích je však přece jen něco jiného než delší, promyšlené, dobře zdrojované a pečlivě redigované tištěné texty. Snad si toho ještě dovedeme vážit.

Pokud jste v článku našli chybu, napište nám prosím na [email protected].