Pozadí astronaut Brázda
Pozadí astronaut Brázda
Často hledáte, jak…

Z nového čísla

Jak hledat ideál

Městská hromadná doprava má své šampiony, Češi jsou jim překvapivě v patách

Tady se na metro neptejte (Švýcarsko) • Autor: Profimedia.cz
Tady se na metro neptejte (Švýcarsko) • Autor: Profimedia.cz

Když největší německý automotoklub ADAC publikoval před dvěma lety svůj rozsáhlý průzkum veřejné dopravy ve více než dvacítce evropských metropolí, dostali Češi nečekanou pochvalu. Jejich hlavní město se ocitlo v dobré společnosti, daleko před Varšavou, Budapeští, Lublaní nebo Zábřehem. Na nejlépe hodnocený Mnichov sice Praha nedosáhla, v hodnocených kategoriích rychlost dopravy, jednoduchost přestupů, srozumitelnost podávaných informací a ceny jízdného obsadila čtvrté místo z dvaceti tří. Je pravda, že body Praze nahnala hlavně nízká cena jízdenek, v soutěži ale skončila před takovými destinacemi jako Hamburk, Kodaň nebo Amsterdam, nehledě na Paříž či Londýn (viz tabulka Veřejná doprava v Evropě).

Test německých motoristů potvrdil, co mnozí uživatelé tramvají a městských autobusů v Česku musejí navzdory tradičnímu skuhrání tušit, a sice že kvalita hromadné dopravy patří k těm příjemnějším rysům života v českých městech. Výsledky testu jsou ale zajímavější z jiného důvodu: naznačují, jakými kritérii se dnes vlastně kvalita MHD poměřuje, a jak by se tudíž měla zlepšovat.

Kde je tady metro?

Vítězný Mnichov dostal pochvalu za to, že všechny linky jsou o poznání rychlejší, než je v Evropě běžné. Rozhodčí chválili pestrou nabídku jízdenek nebo přehledně podávané informace v několika jazycích včetně map a tabulí na venkovních zastávkách. Líbila se jim nízká cena krátké jízdy (1,10 eura) a fakt, že měsíční lístek se vyplatí už po třiceti jízdách. Téměř všechny zastávky jsou bezbariérové, mají světelné displeje, stejně jako tramvaje, autobusy či vlaky. A test pochválil i systém propojení cyklistiky a MHD: na stanicích je možnost nechat kolo nebo si ho vzít do vozu. Možné je i půjčení kola. Naopak negativně rozhodčí vnímali vysoké jednorázové jízdné na delší vzdálenost (2,20 eura) a automaty na jízdenky s informacemi pouze v němčině.

O tom, jak si stojí Praha, se dočtete v aktuálním dvojčísle 38–39, které je stále k mání na novinových stáncích a které obsahuje přílohu věnovanou městské hromadné dopravě.

Pokud jste v článku našli chybu, napište nám prosím na [email protected].