Pozadí astronaut Brázda
Pozadí astronaut Brázda
Často hledáte, jak…

Zkumavka

Vlastní auto? Zbytečnost

Paříž našla cestu, jak dostat na silnice elektromobily, aniž si je lidé musí kupovat

Potřebujete-li auto, zamluvíte si jej přes internet • Autor: Martin Uhlíř
Potřebujete-li auto, zamluvíte si jej přes internet • Autor: Martin Uhlíř

Rychle akcelerující auto, ve kterém jedeme, je natolik tiché, že řidič občas musí zapojit speciální bzučák, aby při jízdě pařížskými ulicemi ostatní šoféry upozornil na svoji existenci. Vůz pohání elektřina z baterií a je součástí systému zvaného Autolib’ - který ukazuje, že sdílení aut může skutečně fungovat. 

Tvoří ho flotila 3500 malých elektromobilů vyráběných v Turíně, které na jedno nabití ujedou 250 kilometrů. Najdete je na tisícovce stanovišť rozsetých po celé Paříži a nejbližším okolí s výjimkou letišť, kam zatím nepronikly kvůli odporu taxikářů. Nejsou navenek ničím překvapivé, prostě malé auto do města postavené hlavně z hliníku a plastů. Stanoviště jsou běžně v ulicích, tvoří je obvykle jen několik vyznačených parkovacích míst u chodníku, každé s vlastní dobíjecí stanicí v podobě štíhlého, asi metr vysokého sloupku.

Pomocí projektů, jako je městem vlastněný Autolib’, chce Paříž splnit svůj klimatický plán, mimo jiné do roku 2020 o čtvrtinu omezit spotřebu energie i produkci skleníkových plynů. Radnice Autolib’ také na podzim nepochybně ráda předvede návštěvníkům mezinárodní klimatické konference COP21, kterou bude město hostit a jíž Francie letos předsedá (podrobnosti o pařížských ekologických projektech i konferenci najdete v novém Respektu 30/2015, který vychází v pondělí 20. července).

Parkování zdarma

Systém Autolib’ funguje jednoduše: Potřebujete-li auto, zamluvíte si jej přes internet, třeba prostřednictvím chytrého telefonu. Předplatné, v podstatě členství v systému, stojí 10 eur měsíčně, pronájem vozu se pak platí podle času; půlhodina vyjde na 5,5 eur, což je zhruba trojnásobek jízdenky na veřejnou dopravu (nejste-li členy, zaplatíte o něco více).

Untitled 1 • Autor: Respekt
Untitled 1 • Autor: Respekt

Účtování podle minut zajišťuje rychlou rotaci vozů mezi zákazníky, za palivo se neplatí a zdarma je i v Paříži jinak velmi drahé parkování - systém, jak už bylo řečeno, disponuje vlastními stanovišti. Pomocí GPS vám navrhne volné parkovací místo poblíž cíle vaší cesty, které si můžete s 90minutovým předstihem rovněž zamluvit. Auto na něm necháte, připojíte k dobíječce a o víc se nemusíte starat.

Před necelými čtyřmi roky začínal Autolib’ s pouhou stovkou stanovišť, rychle však roste – jen za poslední rok přibylo přes 20 tisíc dlouhodobých předplatitelů, nyní jich je již 82 tisíc. Je ostatně ve městě jediný, nemá žádnou konkurenci. Zatím není příliš „cool“ z hlediska vzhledu aut a jejich vybavenosti, na zlepšení se ale pracuje: od září se začnou v pařížských ulicích objevovat i elektrické kabriolety Peugeot se zatahovací střechou a velkými koly, do budoucna má mít každý vůz klimatizaci, ABS a další vymoženosti, které zatím k dispozici nejsou.

Vlastníkem Autolib’ je radnice, provozuje ho však soukromá firma, která dodala technologii včetně aut a zvítězila v tendru na dvanáctileté období. Tajemství úspěchu je zřejmě v dosažení určité kritické „hustoty pokrytí“, kdy máte nejbližší stanoviště s volným autem skutečně jen pár minut chůze. A také v tom, že elektromobily příliš nezahálejí; každý vůz je denně pronajat 10–15krát.

Autolib' Bluecar carsharing service • Autor: Respekt
Autolib' Bluecar carsharing service • Autor: Respekt

Autolib’ tak možná představuje recept, jak konečně dostat do měst elektrická auta: kupovat si pro vlastní potřebu malý elektromobil, jehož cena převyšuje i po státních dotacích 300 tisíc korun, nemusí chtít každý. Jako auto pro více lidí, které je permanentně provozu, se vyplácí lépe. Pařížský recept ostatně kopírují další města, Bordeaux a Lyon ve Francii, Indianapolis v USA, v září by měl podobný systém startovat v Londýně.

Francouzská vláda na elektrické vozy skutečně sází. Dnes jich v zemi jezdí skoro milion, do roku 2020 jich mají být dva miliony (počítáme-li i tzv. plug-in hybridy, tedy auta, která mají zároveň i spalovací motor, lze je však nabíjet ze sítě, a první desítky kilometrů tak mohou ujet čistě jen na elektřinu).

Ukaž mi svůj účet

Dobíjení tolika baterií pod kapotami bezpochyby značně zatíží rozvodnou síť, zvlášť pokud vláda skutečně realizuje svůj plán nahradit část jaderných elektráren méně předvídatelnou „zelenou“ energií – zatímco nyní Francie získává z jádra tři čtvrtiny elektřiny, v budoucnu by to mělo být jen 50% a výpadek by měla kompenzovat právě energie větru, slunce a dalších obnovitelných zdrojů, jejichž produkce ovšem kolísá podle aktuálních podmínek, počasí atd.

IMG 2241 • Autor: Respekt
IMG 2241 • Autor: Respekt

Jedním z řešení, jak výkyvy v síti zkrotit, mají být chytré elektroměry, které by do konce příští dekády měla dostat v podstatě každá francouzská domácnost. Zákazníkům přinesou úsporu v podobě nižších poplatků za elektřinu, distributorům pružnější řízení spotřeby.

Ukážou například domácnostem, kolik proudu v daném okamžiku odebírají a kolik je to stojí. Pomocí až deseti různých tarifů je distributor může vést zákazníky k tomu, aby elektrický vůz dobíjeli přes noc, kdy je proud nejlevnější, bojler nepouštěli během podvečerní špičky a podobně.

Chytrý elektroměr také umožňuje zákazníkům, kteří příliš nevyznají v kilowatthodinách a dalších veličinách, porovnat vlastní spotřebu se sousedy a zjistit, že by se ještě dalo ušetřit. Představitelé francouzské distribuční firmy ERDF, která se chystá chytré měřiče zavádět, nicméně hovoří o tom, že tohle by nejspíš nefungovalo všude: v některých státech, například ve Vietnamu, by se lidé styděli, že chtějí šetřit, naopak by spíš toužili ukázat, že si mohou dovolit víc než soused. Ve Francii prý ale i tahle maličkost pomůže omezit spotřebu a stabilizovat síť.

Pokud jste v článku našli chybu, napište nám prosím na [email protected].