Pozadí astronaut Brázda
Pozadí astronaut Brázda
Často hledáte, jak…

Ekonomika, Politika

Nejsem handlíř,

V letech 1990 až 1992 byl českým ministrem průmyslu a podílel se mimo jiné na úspěšné privatizaci Škody Mladá Boleslav do rukou německého Volkswagenu. V roce 1992 založil poradenskou firmu, od roku 1997 zastupuje skandinávské fondy Procuritas. Ty přivedl do několika českých podniků - například Fezko Strakonice či Tonak Nový Jičín, které restrukturalizoval. Většinu života strávil Jan Vrba (65) v průmyslových - především textilních - podnicích, listopad jej zastihl jako ekonomického náměstka na ministerstvu průmyslu.

Za vaší éry se úspěšně privatizovala mladoboleslavská Škoda, všechny cementárny či otrokovický Barum. Proč se totéž nepovedlo následně i u dalších podniků?

Protože se šlo českou cestou privatizace. To byl totální omyl Klause. Revoluce přišla v době, kdy náš průmysl byl dvacet let pozadu, a aby poskočil dopředu, potřeboval peníze. Také nás musel někdo dostat na trh. A když je ten trh už rozdělen mezi několik velkých hráčů, tak pokud s některým nejdete, tak nemáte šanci. O těch penězích nemluvě. Ale zahraniční investoři nebyli v oblibě. Například ještě za naší vlády proběhlo výběrové řízení na prodej Škody Plzeň. Vyhrál německý Siemens. My jsme pak ale jako vláda končili, nastoupil Klaus a ten rozhodl, že se Škodovka prodá Soudkovi.

V problémech se potácí i Zetor, tam jste sám v polovině devadesátých let radil při privatizaci. Stát do jeho záchrany investoval přes 6 miliard korun, a teď ho prodal za 310 milionů slovenské HTC Group.…

Tento článek je v plném znění dostupný předplatitelům.

Odemkněte si všech 42 článků vydání zakoupením předplatného. Pokud jste již předplatitel/ka, přihlaste se.

Pořízením předplatného získáte přístup k těmto digitálním verzím už v neděli ve 12 hodin:

Respekt.cz
Android
iPhone/iPad
Audioverze

Pokud jste v článku našli chybu, napište nám prosím na [email protected].