Pozadí astronaut Brázda
Pozadí astronaut Brázda

Reklama

Často hledáte, jak…

Kultura

Píšící mudrlant

Zabývat se kriticky knihami bývalého agilního publicisty (Mladá fronta, Reflex, Blesk, Penthaus) Martina Nezvala je na pováženou. Měřit v nich totiž není co, zato však rychle omrzí dokola opakovat, že se tu o literaturu pokouší nešťastník, který nemá kousek potřebného talentu a že jeho slovní zásoba je v současné české publikované próze nejspíš bezkonkurenčně nejchudší a výrazové prostředky nejomezenější. Nezval je smutným příkladem grafomana-imagologa, jenž dobře ví, jak to chodí a jaká místa jsou dostatečně viditelná, aby do nich napřel nejen své chabé, avšak čilé pero, ale aby se na těchto dobře nasvícených štacích i pravidelně ukazoval, a tak své výtvory spojil se společenskou atraktivností, se sugescí, že toto je ten autor, který se nosí. Taková literatura, odehrávající se třeba v zákulisí masového deníku (Premiér a jeho parta, 1994) či v klubech a příbytcích milionářů (nedávno vydaný román Štěstí je tady a teď), má jistě svou věrnou, nicméně politováníhodnou klientelu. Ta si nechává vemluvit pocit, že tu čte cosi velmi kritického, co nelichotivě a otevřeně mluví o poměrech, ba dokonce je jí předloženo něco snad i osobně upřímného. Nejzřejmějším rysem je však kromě umělecké nezpůsobilosti autorova ješitnost, jejímž prostřednictvím se i vlastní neschopnost cokoli říci vydává za jakýsi osudový znak doby, za příznak jejího tápání a hodnotových zmatků. Není snad v současné domácí literatuře druhého autora, jehož literární výtvory by byly tak přeplněny planým a…

Tento článek je v plném znění dostupný předplatitelům.

Odemkněte si všech 23 článků vydání zakoupením předplatného. Pokud jste již předplatitel/ka, přihlaste se.

Pořízením předplatného získáte přístup k těmto digitálním verzím už v neděli ve 12 hodin:

Respekt.cz
Android
iPhone/iPad
Audioverze

Pokud jste v článku našli chybu, napište nám prosím na [email protected].