Autorovi těchto řádků někdy před třemi roky zazvonil telefon. Muž na druhé straně se představil jako Marek Turňa z Knihy Zlín. O tom, že v bývalém „městě práce“ existuje nějaké takové nakladatelství, věděl tehdy jen málokdo. Český knižní trh se podobně jako většina dalších odvětví utvářel v 90. letech, přinejmenším co se týče největších nakladatelství a vydavatelství, jako jsou Argo, Euromedia, Torst, Paseka nebo Host. Kolem roku 2000 už se karty zdály být rozdané a nevypadalo to, že na trhu zaplavovaném rok od roku rostoucím počtem titulů se ještě najde místo pro někoho dalšího. Kupodivu našlo.
„Jenže z těch třinácti tisíc titulů, co ročně vycházejí, mi dvanáct a půl tisíce přijde stejně zbytečných,“ prohlašuje dnes s nadsázkou Marek Turňa, majitel nakladatelství, které se během posledních několik let stalo štikou na trhu. „Jsou to kuchařky nebo monografie celebrit, tuctový konzum.“ Ambicí Knihy Zlín je vydávat naopak knihy s dobrou podrážkou – jak jinak ve městě obuvi.
Total horizontal
Před třemi lety zvedl Marek Turňa telefon kvůli tomu, aby se víceméně naslepo zeptal na rukopis mladého autora. U českých nakladatelů, kteří jsou obvykle zavaleni nevyžádanými rukopisy, je aktivní přístup k jejich vyhledávání (ze zmíněné spolupráce tehdy sešlo) věc nevídaná. Dobře to ilustruje, že v Knize Zlín je prostě…
Tento článek je v plném znění dostupný předplatitelům.
Odemkněte si všech 52 článků vydání zakoupením předplatného. Pokud jste již předplatitel/ka, přihlaste se.
Pořízením předplatného získáte přístup k těmto digitálním verzím už v neděli ve 12 hodin:
Pokud jste v článku našli chybu, napište nám prosím na [email protected].