Pozadí astronaut Brázda
Pozadí astronaut Brázda

Reklama

Často hledáte, jak…

Civilizace

Příšerky, které ovládly celý svět

Mohl to být jen chvilkový trend, ale pokémoni oslovují už druhou generaci. Proč globální pop­kulturní fenomén s japonskými kořeny přitahuje pozornost publika už pětadvacet let?

Pokémonům se podařilo najít rovnováhu mezi tím, jak animované postavičky vnímal euroamerický dětský divák a jak japonský. (Z celovečerního animáku Pokémon 3: The Movie)
Pokémonům se podařilo najít rovnováhu mezi tím, jak animované postavičky vnímal euroamerický dětský divák a jak japonský. (Z celovečerního animáku Pokémon 3: The Movie)

Na začátku byl kluk fascinovaný hmyzem, na konci jeden z vůbec nejúspěšnějších popkulturních fenoménů, který trhá komerční rekordy, ať se objeví v jakékoli podobě: od původní videohry přes hrací kartičky, komiks, seriál, film nebo funguje na principu rozšířené reality pro chytré telefony.

V druhé půli devadesátých let vzali pokémoni americký a následně evropský trh útokem: děti je mohly chytat na Game Boyi, vyměňovat si se spolužáky v podobě kartiček, případně je sledovat v televizi. Najednou byly tyto příšerky slavnější než Želvy Ninja, Barbie a Mickey Mouse dohromady. Šlo o první případ, kdy Japonsko sesadilo Ameriku a Evropu z pozice výhradních vývozců globální populární kultury. Přišlo s něčím naprosto svým, co vyrůstalo z tradice anime filmů, komiksů manga a videoher. Velmi chytře přitom pochopilo, že pokud chce skutečně dominovat, musí vývoz kulturně přizpůsobovat vkusu a očekávání západních diváků.

Pokémoní horečka zachvátila takřka celou planetu. A přestože hit zaměřený na dětské publikum měl podle všech zvyklostí zmizet poté, co se ho během několika sezon nabaží jedna generace, pokémoni oslaví na konci února
25 let existence v dobré kondici. V Japonsku jejich popularita nikdy neuvadla a o masivní návrat ve zbytku světa se v roce 2016 postarala mobilní aplikace Pokémon GO, která umožnila chytat příšerky v ulicích měst.

Kromě toho, že se jim daří v mnoha různých prostředích, stojí za dlouhou životností pokémonů i to, že více než poutavé příběhy nabízejí spíše hráčské principy, napětí a roztomilost. Toho si ostatně byl už v roce 1999 vědom jejich stvořitel, herní designér Satoši Tadžiri, který tehdy odpovídal na otázku časopisu Time: „Když jako dítě dostanete kolo, chcete se vydat někam, kde jste ještě nebyli. Přesně takové to je s hraním pokémonů. Všichni sdílejí tutéž zkušenost, ale každý by chtěl jít jiným směrem. A může to udělat.“

Kluk s přezdívkou Brouk

Na přelomu osmdesátých a devadesátých let bylo Japonsko druhou nejsilnější ekonomikou na planetě a také dominantním vývozcem audiovizuální techniky. Televize, videa, domácí kina, walkmany, herní konzole, sestavy na karaoke, CD přehrávače – to všechno byly přelomové přístroje, které měly zásadní vliv na proměnu každodenního života a konzumování kultury se stávalo mnohem privátnějším zážitkem. Onen úspěch ovšem umocňoval pocit méněcennosti z toho, že Japonsko sice vede na trhu se zbožím, ale o jeho kulturu se nikdo moc nezajímá.

„Je pravidlem, že ekonomicky silný národ během svého rozkvětu vytváří také globální populární kulturu, jejíž vliv se vyrovná jeho ekonomické síle. Platilo to o britském impériu, Francii, výmarské republice i Spojených státech v padesátých a šedesátých letech. Vytváří ale Japonsko dnes něco, co ovlivňuje životní styl zákazníků na celém světě?“ ptali se v roce 1995 podrážděně autoři publikace The Making of Global Commodities (Výroba globálních komodit) vydané společností Across. Odpovědí na jejich volání se záhy stal žlutý ušatý tvoreček Pikachu s ocasem ve tvaru blesku.

Tento článek je v plném znění dostupný předplatitelům.

Odemkněte si všech 44 článků vydání zakoupením předplatného. Pokud jste již předplatitel/ka, přihlaste se.

Pořízením předplatného získáte přístup k těmto digitálním verzím už v neděli ve 12 hodin:

Respekt.cz
Android
iPhone/iPad
Audioverze

Pokud jste v článku našli chybu, napište nám prosím na [email protected].