Pozadí astronaut Brázda
Pozadí astronaut Brázda
Často hledáte, jak…

Rozhovory

O současném školství s Václavem Klausem jr.

Na téma současného českého školství, výchovy, vzdělávání i možností, jak vychovat sebevědomou a tvořivou generaci, jste mohli diskutovat s Václavem Klausem jr., ředitelem Prvního obnoveného reálného gymnázia PORG.

  • Autor: Respekt
• Autor: Respekt

Václav Klaus jr.

(* 1969) vystudoval matematiku a geografii na Přírodovědecké fakultě UK v Praze, po absolutoriu (1993) působil jako odborný asistent na tamní katedře sociální geografie. Zároveň učil na Prvním obnoveném reálném gymnáziu PORG matematiku, zeměpis, sociologii a ekonomii a od roku 1998 je ředitelem této první nestátní vzdělávací instituce na území České republiky po listopadu 1989. Od 1. září 2008 řídí také základní školu a bilingvní gymnázium Nový PORG.

Přednášel mimo jiné na univerzitách ve Spojených státech, Německu a Nizozemsku.

(Související článek Kateřiny Čopjakové - Hledá se dobrý učitel.)

(Související článek - Ministr Liška pro Respekt: Přizpůsobme školu dětem.)

(On-line rozhovor je hodinový, je tedy časově ohraničen, proto výběr dotazů a také rozsah odpovědí je na odpovídajícím. Rozhovory podléhají pravidlům diskusního fóra uvedeným v obchodních podmínkách.)

:22Tomáš FraněkVážený pane Klausi,zajímaly by mne následující věci:1) Myslíte si, že je lepší studenty „nutit“ k tomu, aby měli kompetence (tj. aby uměli porozumět textu, pracovat s grafy,…), či je lepší studenty „nutit“ k tomu, aby měli co nejširší - tedy i faktografické - (všeobecné) vzdělání? Nehrozí podle Vás to, že i když budou studenti perfektně umět pracovat s textem, za důsledek to ale bude mít naprosto minimální znalosti?2) V čem je PORG lepší než ostatní (soukromá) gymnázia?3) K čemu se, pane Klausi, přikláníte a proč:
a) kolem kvarty/kvinty by se měli studenti rozhodnout, zda půjdou humanitním, přírodovědným či technickým směrem - z toho vyplývá i to, že v té své disciplíně půjdou na vyšším stupni gymnázia do hloubky a v těch ostatních disciplínách (předmětech) se budou zaměřovat na ten „nutný“ všeobecný základ;
b) studenti gymnázií by se neměli příliš brzy profilovat - všeobecné zaměření jim umožní se věnovat v dospělosti mnohem více oborům.
(Já se přikláním k variantě „a“.)Děkuji Vám za odpovědi a s pozdravem,Tomáš Franěk, Praha 15, student (16 let)10:51Václav Klaus jr.1) Já jsem na straně klasického vzdělávání, nikoli kompetencí, inkluzivního vzdělávání a dalších moderních floskulí, které nemají většinou pražádný obsah.
Když nevíte nic o historii, v jakém století žil Karel IV., kdo byl jeho otec a syn atd. – co na tom pak nafilozofujete a nakomunikujete.
Hrozí, že z Vás bude sebevědomý nedovzdělaný fracek, který se bude umět dobře prezentovat. Nicméně doba jde právě opačným směrem, koneckonců současný ministr školství (vystudovaný politolog) by mohl dostat hlavní roli ve filmu na toto téma.2) Lidově řečeno: V čem je lepší třeba restaurace X než jiná? Jak se to dá měřit? Každý si představuje pod pojmem dobrá restaurace něco jiného.
Pár vodítek: Má plno. Lidé odcházejí spokojení a doporučují podnik dál. Personál je stabilizovaný, cítíte se tam dobře.
U škol je to stejné, každý hledá něco jiného. Někdo, aby to měl blízko a bylo to zadarmo. Někdo chce hlavně, aby se tam dítě dobře cítilo, někdo hledá certifikáty a tvrdý akcent na rozsah výuky …
PORG má zatím plno a nikde neinzerujeme, doporučují nás absolventi a rodiče.
Pokud bych měl přece jen říci něco konkrétnějšího:
Nový PORG zahájil v září 2008, tam bych si rád počkal, než budu něco adorovat.
Libeňský PORG (po 18 letech existence) má určitě oproti průměru náskok v atmosféře. Studenti různých ročníků navzájem a studenti-učitelé se k sobě navzájem chovají slušně a s úctou, vzdělání stojí v popředí žebříčku hodnot drtivé většiny zúčastněných. 100% zaměstnanců učí rádo a má ke škole vztah. Vzdělávací program vede od někud někam a má systém. Většina srovnání studentů atd. je silně nadprůměrná.
Koneckonců všechny mé 3 děti chodí na PORG a platíme za to nemalé školné.3) Gymnázium by mělo zaručit, že i budoucí chemik – bude mít slušné základy v dějepisu a naopak. Mělo by naučit studenty s bravurou se vyjadřovat vlastním jazykem a co nejlépe nějakým cizím. Mělo by otevřít studentům dostatek „oken“ mimo školu a vlastní předměty, že třeba architektura je zajímavá a znamená to a to, lékařství …
Čili přílišná specializace není dobrá. Na druhou stranu všechny školy (i naše) jí dělají v nějaké míře. My máme třeba tříletou vs. dvouletou fyziku, chemii atd.:08BlazaDobry den,
ztotoznujete se s nazory prof. Pithy?Velka iluze ceského skolstvi
http://www.uhk.cz/dokumenty/public/7/pdf-pd08_profpitha.doc10:53Václav Klaus jr.Z velké části ano. Považuji ho za nejlepšího ministra školství, jakého jsme po revoluci měli. Tedy neznám jeho managerské dovednosti, ale z hlediska znalosti českého školství a bystrého úsudku – určitě.:59študákDobrý den, zaslouží si podle Vás Vysoká škola ekonomická označení „nejtěžší gympl v Praze“? Jak byste ji ohodnotil Vy?10:53Václav Klaus jr.Já jsem tam nechodil, ani nejsem expertem na VŠ vzdělávání. Obecně si myslím, že jsou v zemích českých i v Praze daleko horší vysoké školy.:08Martin NovákDobrý den, poraďte mi prosím, jako učitel – jak se mám jako rodič zachovat:
Syn je na víceletém gymnáziu, v sekundě. Snažíme se ho doma vést k samostatné práci. Zásadně žádné referáty nestahuje z internetu, ale dá si s nimi práci. Bohužel, vždy je hodnocen hůře, nežli spolužáci, kteří práci vyhledají a pouze zkopírují. Je to logické, ve 13ti předloží práci třeba 16ti letého studenta. Problém vidím v učiteli, který není schopen toto rozeznat, resp. hodnotit. Dále mne velmi trápí naprosto chybějící vazba mezi učiteli - předměty, např. ve fyzice používají matematické operace, které v matematice budou „na pořadu dne“ někdy za půl roku. Učitel se spokojí s tím, že děti látku odrecitují, přičemž jí ani za mák nerozumí. Doma mi vysvětlení problému dítěti pak trvá 15 minut. Jak to, že toto není učitel schopen (ochoten?) zvládnout ve škole? Jak to, že napíše-li polovina dětí test na 4, nepochopí, že problém asi není v dětech? Bohužel, hovořím-li s učitelem, vymlouvá se na osnovy a na nedostatek času.10:54Václav Klaus jr.Doufám, že to není o nás:-), ale v sekundě žádného Nováka nemáme, tak snad ne.:06VáclavDobrý den, mám otázku spíše z druhé strany než předchozí dotaz. Mezi mými známými i v bližší rodině mám shodou okolností nemálo učitelů, dva z nich pracovali dokonce na „vašem“ gymnáziu. Především učitelé kteří učí již delší dobu velmi výrazně vmnímají snižující se ochotu dětí se učit - o kázni nemluvě. Velmi výrazné je to např. v matematických soutěžích olympiáda apod. kde se úroveň musela snížit proto aby ji vůbec někdo dnes vyřešil. Na výběrových školách je tento problém samozřejmě zanedbatelný, ale situace na školách základních apod. je zcela katastrofální - výše uvedený dotaz rodiče je zcela ojedinělou záležitostí, učitelé nemají od rodičů většinou žádnou podporu. Jaký koncpet by dle vás mohl pomoct tomu aby se do vyučování opravdu dítě zapojilo - když ho k tomu doma nevedou tak učitel může používat libovolně progresivní a zajímavé metody a nic s tím neudělá.10:54Václav Klaus jr.To je těžké. Škola musí trvat na svých standardech a musí být důsledná ve výchově (výuce). To je těžké (ve škole i doma). „Když nedoděláš protokol, nebudeš se dívat na Ordinaci“.
Rodičovská láska znamená jistou přísnost a velkou práci. (A já mám často velké výčitky jako otec, zda to dělám dobře.) Ve škole je to stejné.
V hodně rodinách se to nyní řeší tím, že dítě vše má, je bráno jako „osobnost“, rovnocenný partner … Tento trend posiluje a je asi nezvratný.
U školy – jsem optimista, děti jsou od přírody zvídavé, soutěživé, dobré. Dobrý učitel, pokud alespoň trochu „hoří“, to musí rozdmýchat, vytvořit ve třídě takové prostředí, kde Vaše pesimistická hodnocení neplatí.:36M. CipraDobrý den.
Pane Klausi,
jste tedy u základních škol zastáncem striktně normativního financování?
Budete za tento princip financování škol nějakým způsobem „lobovat“?10:55Václav Klaus jr.Ano, já jsem dokonce pro vouchery – rodiče každého dítěte dostanou kupón na 50.000,– (peníze na školství děleno počtem žáků) a ten přinesou do školy, kam chtějí chodit.
Lobuji občas nějakým článkem, ale dopad je - asi jakobyste v Kalifornii vylil do Tichého oceánu kyblík červeného inkoustu a pak se v Austrálii koukal, jestli je oceán červený.:28Martina MihálkováJak se díváte na alternativní školy? Konkrétně Waldorfské školy? Máte zkušenosti s přijímáním žáků základní školy (s Waldorfskou pedagogikou) na střední školu (gymnázium)? Je, nebo měl by být při příjímacím řízení na střední školu tento fakt (studium na alternativní škole) zohledněn při výběru studentů (zájemců)? Co říkáte na možnosti výuky dětí rodičem bez klasické školní docházky? Děkuji Vám za odpovědi.10:56Václav Klaus jr.Nefandím příliš těmto velmi „alternativním“ postupům. Já bych nechtěl děti učit doma ani za nic a to mám práci učitele opravdu rád. Ale je to můj názor, respektuji, že někdo to vidí jinak. Stát by měl garantovat jistou kvalitu výstupu (třeba že dítě na konci první třídy dobře čte).:47Jakub StránskýSoučasný trend demokratizace vzdělávání se řídí heslem vyučovat každého, kdo o to projeví zájem. Pro VŠE, kde učím, to znamená růst počtu těch, kdo nejsou s to aplikovat trojčlenku nebo odpovídat na zadané otázky. Na jednu stranu se naoko řídíme demokratizací, na stranu druhou pochybujeme o smyslu takové výuky. Jste pro demokratizaci nebo proti ní? Vnímáte tento trend i na jiných stupních škol? Jak na něj máme reagovat?10:56Václav Klaus jr.Zájem politiků, společnosti, „západu“, … je, že ti ne-trojčlenkáři u Vás studovat budou. Jako rektor nebo učitel bych se z toho zbláznil. Tj. zcela s Vámi souhlasím. Není pro Vás jiné řešení, než jich zase 80% v prvním semestru vyhodit, ale to by škola přišla o peníze a ještě je tu praktický problém, neb u Vás je ten bodový systém, čili studentík si to nějak rozloží, přeloží, přestoupí na jiný obor a těm pár „držitelům kvality“ se možná dokáže vyhnout.:16Zdeněk FenclVážený pane Klausi,
máte svou vizi, program či koncepci jak bojovat v dnešní době se stále nárůstajím patologoličtějším chováním žáků? Myslím šikanu na školách, jak mezi žáky, tak také nově i šikanu vůčí vyučujícím? Uplatňujete na vaší škole prevenci i následná postup řešení (v případě že k odhalení takového chování dojde)? Podporujete existenci školních psychologů?
Děkuji. Zd. Fencl10:57Václav Klaus jr.Mě se to lehko říká, drtivá většina našich rodičů jsou vysokoškoláci atd., tj. nečelíme krom „zlatomládežníkům“ žádné velké patologické výzvě.
Přesto jsem přesvědčen, že za existenci šikany je přímo odpovědný třídní učitel. V asi stejném duchu, jako by za šikanu mezi sourozenci byl odpovědný rodič.
Nevěřím, že učitel, který vykonává svou práci dobře a záleží mu na ní (a má naprostou podporu ředitele v potírání tohoto zla) – nerozpozná takovou situaci ve třídě, nedokáže jí čelit a nedokáže jí řešit.:22OndřejDobrý den, myslíte si, že nynější rozložení studentů na středních školách a učilištích odpovídá budoucí potřebě naší země ? Jak byste případně toto rozložení změnil ? Je důležité stále zvyšovat počet absolventů vysokých škol ? Není to na úkor kvality ? Nebudou v budoucnu chybět lidé s technickým vzděláním ? A naopak nebude příliš mnoho filosofů,ekonomů a sociologů ?10:58Václav Klaus jr.Dobrý den,časový rozpis tohoto rozhovoru mě nutí spíše k bonmotům než skutečnému popsání problémů, které trefně ve své otázce popisujete.Nuže: Doufám, že finanční krize bude očistná i v této věci a že povolání filozofů, politologů, sociologů (a řady dalších) budou méně lukrativní. Tj. ti nenadaní se skutečně neuživí.O potřebách naší země či celé planety nikdo dopředu nic neví. Pořád ještě nejvíce to může tušit student sám či jeho rodiče. Nevěřím na státní plánování - produkujme více učňů či méně učňů a podobně.Současný vzdělávací systém je velmi rigidní, netransparentní, neschopen reagovat na okolní vlivy a občas zmítaný ministerskými „reformami“ - „učme moderně“.Počet absolventů VŠ je přemrštěný již nyní. Resp. kvalita absolventů se logicky snižuje.:02Petr HanáčekMyslíte si, že uvažované zavedení školného na VŠ je krok správným směrem ??11:05Václav Klaus jr.Ano, spolu s rozumným systémem půjček, které fungují v řadě zemí.:54Stašek M.Jak byste okomentoval nápad rozdílnosti platového ohodnocení podle dostupnosti učitelova působiště a také toho, kde učí - jestli v Brně nebo malé vísce (náklady na bydlení zde hrají dost velkou roli)?11:06Václav Klaus jr.Trochu mi to připomíná heslo: „Každému podle jeho potřeb, každý podle svých schopností, komunisticky pracovat, komunisticky žít.“
Můžete také zohledňovat, zda má učitel vilu po rodičích v Brně nebo ne. Jestli má bohatého manžela …
Jestli má koníček šachy nebo golf …:08Anna JandováPovažujete prohlášení Markéty Vondráčkové (místopředsedkyně ČMOS pracovníků školství), že zvýšení tarifních platů učitelů je pro tento rok prioritou, za oprávněné a skutečně prioritní?11:09Václav Klaus jr.V tomto bych si dovolil citovat pana ministra v jeho rozhovoru v posledním Respektu (resp. jediná věta se kterou jsem souhlasil):
„I kdybychom nasypali do školství nekonečně mnoho prostředků, tak to ještě zdaleka neznamená, že dosáhneme větší spravedlivosti a smysluplnosti vzdělávání“. Konec citace:34Dr. Jan VybíralDobrý den!Máte nějaký recept na to, jak by i ostatní ředitelé různých vzdělávacích ústavů mohli přilákat zájem a peníze ze soukromých zdrojů - tak jak se to fenomenálně podařilo Vám? Kdyby se podobná trefa podařila i dalším, určitě by to hodně pomohlo! Pokud by se do shánění milionů korun zapojily i děti, určitě by to značně pomohlo ''vychovat sebevědomou a tvořivou generaci''.P.S. Pro připomenutí: http://ekonomika.idnes.cz/sef-cez-daruje-sto-milionu-skole-klause-mladsiho-fub-/ekonomika.asp?c=A070527_202146_ekonomika_zra11:11Václav Klaus jr.PORG byla/je první škola založená po pádu komunistického režimu.
Učíme od 2. září 1990.
Já zde řediteluji od roku 1998 a celých deset let tvořily dary zcela zanedbatelný příjem našeho rozpočtu.
Po návštěvě našich partnerských škol v USA - jsem byl inspirován jejich neuvěřitelným „fundraisingem“ a zkusil něco takového i u nás.
První 3 miliony jsme získali z drobných i větších darů absolventů, rodičů studentů i učitelů. Podrobný přehled dárců najdete na našich webových stránkách (PORG Libeň).
Velký soukromý dárce pak založil Nadaci, ze které jsou/budou placeny příspěvky studentům na školné, kteří by si ho jinak nemohli dovolit
a podpořil rozjezd dalších dvou škol pod značkou PORG (Nový PORG v Krči).K tomuto daru bych snad dodal, že dr. Roman věnoval cca 5–10% svého soukromého majetku, takže všichni kritici by si měli nejprve zamést před vlastním prahem své dobročinnosti. My jsme s manželkou také poměrně dost loni přispívali na dobročinné účely, ale 5% majetku jsme tedy nevěnovali.:52Marek LoubJe dle vašeho názoru pravdou, že stále dochází k nárůstu nekvalifikovaných učitelů na ZŠ a ve školství stále působí učitelé, kteří učili před rokem 89, ale následně neprošli systematickými školeními, díky nimž by pochopili rozdíl mezi vzděláváním za totality a v dnešní demokracii? Jak toto řešit?11:24Václav Klaus jr.Řešením rozhodně není „zákon o pedagogických pracovnících“, který ze škol ještě vyhání různé dobré kantory, co si v mládí neudělali „peďák“.
Ředitelé především musí do třídy někoho postavit a často jsou v zoufalé situaci.Řešením je transparentní financování škol, zodpvědnost ředitelů vůči zřizovatelům (mj. za kvalitu ped. sboru). Zájem zřizovatelů o tuto problematiku.
u nás je velký problém též v kočkopsu: centrální ministerstvo - kraje (zřizovatel stř. škol) - obce (zřizovatele ZŠ), kde jsou různé kompetence proti sobě.:00Pavel1943Dobrý den.Můj dotaz je jednoduchý a prosím neberte ho osobně,ale kolik Vám pomáhá protekce,ve Vašem podnikání? Děkuji.11:29Václav Klaus jr.Myslím, že o dost méně než si myslíte vy a většina polulace.Ředitelem školy jsem se stal v lednu 1998, zrovna po sarajevském atentátu, kdy kariéra mého otce opravdu nebyla „na vrcholu“. Otec myslím dodnes přesně neví, jak se naše škola jmenuje.
Ve škole byl za ta léta cca 7× , ale z toho 6× se podívat na šachy večer mimo vyučování.Když jsem školu v létě 1998 přebíral, nebyla zrovna v Top kondici v mnoha ohledech. Srpnové mzdy jsem tehdy třeba platil ze školného na další rok (a to jsem skutečně nespal ..).Známé jméno může být plus, ale až tak do roku 2003 se mi běžně stávalo, že spolužáci na srazech abiturientů o naší škole nikdy nic neslyšeli, nevěděli kde je atd. To se zlomilo až později. Teď naopak kam přijdu, je nějaký potenciální rodič, současný … a naše pověst je patrně lepší než realita.Celých 10 let jsem úspěšně vedl školu a dary tvořily zcela mizivé promile našich příjmů.Pana Romana jsem poprvé viděl, když se přišel se ženou zeptat do školy, kam dát dceru na základní školu, aby se dostala na PORG.Do školství jsem zamířil a) že jsem chtěl (šel jsem na VŠ v roce 1988)
b) právě z důvodu, aby mi někdo nepředhazoval protekci.Ať se propadnu, ale fakt se považuji v mém povolání ze self-made-mana.:30Jindra BánováMá smysl v dnešní době zakládat školy nové, když se jiné ruší?11:40Václav Klaus jr.Jistě, to je nejen základní ekonomický princip, ale i princip života na zemi.:27ŠachKterý model školství je Vám vzorem? Které země?11:41Václav Klaus jr.Americký tlak na výstup, systém, měření, nasazení …
v kombinaci se skandinávskou „bohatostí“ a spravedlností systému
v kombinaci s českou historickou tradicí: kantor - místní vzdělanec.Jinak tak liberální model nikde neexistuje, který bych si já přál.:50Josef MachálekJaký význam přikládáte v současné společnosti církevním školám? S tím souvisí i výuka náboženství na školách.11:45Václav Klaus jr.Jsem liberál: školy může zřizovat obec, církev, sdružení tatínků, podnikatel.
Význam má každá dobrá škola bez ohledu na zřizovatele.Náboženství: stát by měl garantovat základní penzum vzdělání (děti se naučí číst, psát, počítat, mít povědomí o své zemi …). Pokud pak zbyde čas pro výuku náboženství a je o ní zájem - proč ne.:58Jan VybíralJeště jednou dobrý den!Musím se přiznat, že před začátkem této diskuze jsem o Vás věděl jen dvě věci - a sice, že jste synem pana prezidenta a že pan Roman věnoval sto miliónů Vaší škole. V řadě názorů v této diskuzi bych s Vámi i souhlasil. Ale těch sporných bodů je stále mnoho.1. Systém středních a základních škol se školným a vyšší úrovní velice dobře funfguje např. v západním Německu. Dokonce tak dobře, že pokud nechcete, aby Vaše dítě chodilo do převážně turecké třídy, musíte dát dítě do soukromé školy a pořádně si připlatit. Celý systém vznikl zcela přirozeně a v dnešní době už nevyhovuje nikomu - ani chudým Němcům, ani Turkům, ale ani bohatým Němcům, kterým vadí, že jejich děti jsou odtržené od života a „elitářské“ už od plínek.
Nevadí Vám, že de facto pomáháte tento kolotoč roztáčet?2. Nesetkáváte se s tím, že kdykoliv dáváte všeobecná doporučení ohledně školství v Čechách, tak si Vás sice lidi poslechnou, ale každý si myslí svoje - tedy:„Tomu se to povídá, když na to má“.3. Vy opravdu označujete dar soukromé škole jako dobročinnost? Možná, že celý ten systém privátního školství zase až takové dobro nečinní - viz výše. A dar soukromé nemocnici? A soukromému golfovému hřišti?11:59Václav Klaus jr.1) Máte v mnohém pravdu, ale „Člověk nemůže spasit celý svět naráz.“ Žirafy v Nigeru a chudé kmeny Jakutů na Sibiři …
Já jsem začal učit na PORGu, dělal jsem to rád, stal jsem se ředitelem, cítil jsem a cítím zodpovědnost za rodiny našich pracovníků, pro něž je jejich mzda jediným relevantním příjmem. Proto se snažím nabízet takové vzdělání, o které je ve společnosti reálný zájem.
Víc nad tím nefilozofuji. To je stejné, jako byste nejel autem, protože to škodí přírodě, (ale zase pomáhá chudým čínským dělníkům).
Myslím, že náš přínos společnosti je výrazně plusový (stát platí méně na naše žáky než na své státní - šetří se peníze daňových poplatníků; máme řadu skvělých absolventů, kteří přispívají blahu společnosti) atd.2) Jistě:-) 3) Ano. Můžete si koupit jachtu - to není dobročinnost. Ale podporovat sociálně slabší studenty pomocí stipendií nebo podpořit vybudování školy (nemocničního pavilonu) - to je dobročinnost.
Jinak PORG je o.p.s. - obecně prospěšná společnost. Tj. s tou soukromostí to není valné.:05Vladimír AlbrechtMyslíte, že je tedy chyba i v tom, že ředitelé škol nemají dostatečné manažerské schopnosti a vlastně ani vzdělání či průpravu? Děkuji za odpověď.12:14Václav Klaus jr.Ne. Ředitelem by se měl stát nějaký kvalitní učitel s min. 5 lety praxe a organizačními schopnostmi. Takoví jsou na každé škole.
Ředitelé škol drží náš vzdělávací systém v běhu (to mluvím o státních školách) a jejich práce je velmi nevděčná (slabé kompetence, velká zodpovědnost) a špatně placená (to porovnávám s ostatními ped. profesemi).

Pokud jste v článku našli chybu, napište nám prosím na [email protected].